Thursday, January 17, 2008

pelukan dan ciuman

Salam sejahtera;

“Merry Christmas” kepada penganut agama Kristian. Bertemu kembali dicatatan seterusnya.

Topik hari ini mengenai pelukan dan ciuman. Pelukan adalah satu perbuatan yang melambangkan penghargaan dan kasih sayang. Begitu juga dengan istilah ciuman. Bagi anak-anak kecil kedua-dua perbuatan ini amat disukai lebih-lebih lagi jika si pelakunya adalah ibu bapa mereka sendiri.

Apa yang berlaku apabila kita memeluk si kecil adalah ransangan dari belaian tangan si ibu atau si bapa akan sampai ke aliran minda yang positif lalu membalas reaksi yang sama melalui perasaan yang amat dalam iaitu kasih dan sayang. Si kecil akan merasai selamat dan bangga.

Tindakan positif ini sebenarnya amat simbolik. Ia memberi kesan kepada perubahan psikologi dan tingkah laku si anak. Sebab itulah sebagai ibu bapa, belaian seperti pelukan dan ciuman perlu dipraktiskan selalu kepada mereka tidak kira masa.

Pastikan resepi “bahagia si kecil” ini dijadikan amalan seharian untuk mereka. Lebih-lebih lagi bagi ibu bapa yang sibuk bekerja dan bila balik ambil anak di rumah pengasuh atau tadika, anak lansung tidak di sapa atau disambut. Kebanyakkan antara kita amat mengharapkan anak-anak memberi tumpuan serta menghargai orang dewasa, tetapi kita sebagai ibu bapa sering terlupa untuk berlaku adil kepada mereka. Jadi gunakan panduan resepi dibawah untuk dijadikan amalan dalam keluarga kita:

Panduan membuat resepi 5M “bahagia si kecil”

1. Memeluk dan cium semasa hendak pergi kerja
2. Memeluk dan cium semasa balik kerja atau semasa mengambil mereka dari rumah pengasuh
3. Memeluk dan cium semasa selepas solat isyak. Semoga ianya terus dipaktiskan apabila mereka sudah boleh solat berjemaah dengan kita.
4. Memeluk dan cium semasa mereka hendak tidur
5. Memeluk dan cium selepas anda selesai solat subuh. Tapak tangan yang masih suci dengan air sembahyang, usaplah kepala, cium dan beri pelukan sayang untuk si kecil. Anda juga boleh membisikkan ayat-ayat suci.

Selamat mencuba !

No comments: