Thursday, January 17, 2008

3 tip ransang si manja minat belajar


Salam sejahtera,

Belajar adalah satu proses yang menggunakan minda. Jika proses in dilakukan secara paksaan ia akan menjejaskan pemikiran dan minat si manja anda. Oleh itu mari kita selongkar apakah tip yang berkesan untuk meransang minat mereka belajar secara natural tanpa dipaksa.

Tip 1: dedahkan si manja anda kepada pengalaman baru. Pertama berikan pendedahan kepada si manja untuk lebih mengenali dunia penuh maklumat. Anda boleh mengorak langkah awal dengan membacakan buku kepada si manja ketika mereka masih kecil. Apa jua jenis buku, sama ada buku hikayat ataupun geografi dan sains, ia akan membuka minda si manja kepada dunia baru.

Anda juga boleh membawa mereka ke tempat-tempat menarik seperti zoo, akuarium, muzium, taman bunga, tasik, kedai muzik. Ini membolehkan mereka memerhati persekitaran lain di luar rumah dan meransang proses pembelajarn dengan lebih berkesan.

Tip 2: Biar si manja menanam sendiri sifat ingin belajar

Kedua, sebagai ibu bapa, adalah penting untuk kita memberikan peluang kepada si manja memulakan proses pembelajaran mereka sendiri. Jika si manja anda meminati haiwan, bacakan mereka buku tentang haiwan dan bawalah mereka ke zoo. jika mereka berminat tentang kapal terbang, bawalah mereka ke lapangan terbang. Apabila anak-anak mula bertanya ” kenapa langit berwarna biru dan tanah berwarna coklat?” Ini menunjukkan bahawa mereka amat dahagakan ilmu pengetahuan. Sebagai ibu dan bapa kita perlu memberi perhatian kepada soalan-soalan tersebut dan cuba untuk menjawab dengan wajar. Apabila kita memjawab soalan-soalan tersebut ini memberitahu si manja bahawa pembelajaran mereka itu adalah penting buat kita.

Tip 3: Berkan galakan danpujlah si manja anda

Akhir sekali, sebagai ibu bapa kita boleh membantu si manja dengan memberikan pujian ke atas usaha mereka untuk belajar dan selalulah memberikan mereka galakan, meskipun mereka membuat kesilapan.

Kadangkala, keinginana kita untuk bersaing adalah tinggi dan kita mungkin terlalu menumpukan terhadap hasil berbanding tahap kemajuan. Kita perlu sedar bahawa si manja belajar pada tahapkelajuan yang berbeza. setiap kanak-kanak memiliki keupayaan unik tersendii.

sebagai contoh, apabila si manja belajar bagaimana untuk menulis atau membaca, mereka sudah tentu akan membuat kesilapan pada mulanya. Anda mestilah perbetulkan kesilapan mereka dengan cara lembut, tetapi tumpukan kepada usaha mereka dan bukannya kesilapan mereka.

Pembelajaran adalah satu penerokaan. Penerokaaan si manja bermakna mereka mencuba sesuatu yang baru dan ia bukanlah mudah. Sesuatu yang baru bermakna ia melibatkan risiko. Sebab itu, apabila si manja anda mencuba sesuatu perkara baru sepert membaca atau menulis, usahanya itu harus diberi ganjaran bukannya hukuman.

galakan penuh kasih sayang mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokan dan sihat. ia akan membantu si manja mencapai potensi mereka.

wasalam

No comments: