Thursday, January 17, 2008

Bermain bersama si kecil

Salam ukhuwah semua.

” Ummi, kakak nak main baby doll” rengek si kakak. ” mainla tapi ingat jangan bersepah” balas si ibu. Suasana begini adalah perkara biasa yang dialami oleh ibu-ibu yang mempunyai anak kecil berumur dalam lingkungan 3-6 tahun. Malangnya fahamkah mereka supaya bemain tanpa berselerak. Sebenarnya, aktiviti bemain bagi kanak-kanak berlaku secara natural dan suasana permainan akan pasti menjadi selerak kerana mereka mempunyai pelbagai imaginasi terhadap permainan tersebut dan menggunakan suasana luaran sebagai adaptasi dan pelengkap kepada aktiviti permainan mereka.

Bermain meupakan satu proses pembelajaan melalui pengalaman. Mereka menggunakan perkembangan deria, motor kasar dan halus, pemikiran, emosi dan pertuturan. Perkembangan bermain bagi kanak-kanak belaku secara bepeingkat iaitu;

1. Main pura-pura atau olok-olok- dalam pemainan ini kanak-kanak menggunakan sudu mainan untuk menyuap atau sikat mainan untuk menyikat rambut meeka.

2. Penghuraian objek- Kebanyakan mereka dalam lingkungan umur 18 bulan hingga 24 bulan. Mereka masih bermain pura-pura seperti menyikat rambut anak patung dengan sikat mainan tetapi permainan itu lebih meluas dengan memakaikan baju dan menidurkan anak patung mereka pula.

3. Mainan pura-pura atau olok-olok- Kebanyakan kanak-kanak bermula pada peringkat umur 3 tahun di mana mereka masih bermain olok-olok tetapi telah cuba menggunakan mainan lain untuk tujuan permainan itu seperti menggunakan penyapu sebagai kekuda.

4. Main sosiodramatik- Pada usia 4-5 tahun, mereka mula bermain “mak-mak” atau “ayah-ayah”. Permainan yang lebih meluas dan mempunya peranan dalam sesuatu permainan.

5. Menyedari peranan- Bermula ketika mereka berumur 6 tahun, di mana permainan dirancang dan ditetapkan peranan rakan-rakan sepermainan terlebih dahulu. Contoh seperti permainan “cari dan sembunyi”

6. Main berperaturan- Bermula pada peringkat sekolah rendah di mana permainan olok-olok telah hilang. Mereka bermain permainan yang lebih rumit dan mempunyai peraturan seperti permainan “dam” dan “guli”.

Perubahan corak permainan ini sangat ketara dan saya pasti setiap ibu bapa dapat melihat tingkah laku anak-anak mereka menguasai sesuatu permainan mengikut perubah

No comments: