Sunday, November 12, 2017

Kelebihan Menuntut Ilmu

Copy paste
Mutiara Kata 2:
Kelebihan Menuntut Ilmu
Daripada Anas Bin Malik RA, sabda Rasulullah SAW:
طلب العلم فريضة على كل مسلم, وإن طالب العلم يستغفر له كل شيء حتى الحيتان في البحر
Maksudnya : “ Menuntut ilmu adalah fardu ke atas setiap orang Islam, dan penuntut ilmu akan didoakan keampunan oleh semua makhluk termasuk ikan-ikan di lautan.”
                                                                                                Riwayat Ibn Abd al-Bar

Pedoman dan Iktibar Hadis
Antaranya :
1.Ilmu ialah, gambaran yang sebenar mengikut realiti dan juga hendaklah berlaku proses amalan yang disertai dengan rasa takut kepada Allah. Inilah takrifan ilmu mengikut pandangan ulama Islam.
2. Ketahuilah bahawa ilmu lebih utama daripada amal. Amal ibadah tidak diterima kecuali dengan ilmu. Ibn Ruslan dalam kitab Zubadnya menulis syair yang bermaksud : “ Setiap orang yang beramal tanpa ilmu, maka amalnya ditolak dan tidak diterima.
3. Ilmu pengetahuan adalah kawan yang setia ketika sepi, pembimbing ke jalan petunjuk agama dan modal dalam perjuangan untuk mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat. Orang yang malas mencari dan menambah ilmu pengetahuan bagaikan lampu kehabisan minyak yang akan hidup dalam kegelapan. Hidup akan cemerlang jika berbekalkan ilmu pengetahuan.
4. Kelebihan ilmu pengetahuan :
*Ilmu ialah warisan para nabi sedangkan harta warisan Firaun dan Qarun.
*Ilmu lebih mulia daripada harta kerana ilmu menjaga manusia sedangkan harta dijaga oleh manusia.
*Orang yang berilmu mempunyai ramai kawan sedangkan banyak harta banyak pula musuhnya.
*Jika ilmu diberikan semakin bertambah, harta diberikan semakin berkurang.
*Ilmu tidak boleh dicuri, sedangkan harta boleh hilang dan lenyap.
*Harta boleh habis sebelum pemiliknya mati, sedangkan ilmu habis dengan kematian pemiliknya.
*Ilmu tidak dapat dihitung sedangkan harta dapat diketahui jumlahnya.
*Allah SWT akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu sebagaimana firman-Nya.
يرفع الله الذين ءامنوا منكموالذين أوتوا العلم درجت
Maksudnya : Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat.
                                                                                                                                           (Surah al-Mujadalah : 11)
5. Salah satu daripada cara memperolehi ilmu adalah dengan membaca, bahkan ia dianggap sebagai kunci, tetapi hendaklah dimulakan dengan belajar agar penguasaan ilmu benar-benar mantap dan bacaannya tepat mengikut penulisan ulama tersebut.
6. Al-Jahiz berpesan supaya banyak membaca agar dapat mengusir kesedihan yang kamu rasakan. Beliau berkata : Buku adalah teman yang tidak dapat mengusirmu, sahabat yang tidak menyesatkanmu dan sahabat yang tidak memberatkanmu. Bukuadlah seperti orang yang tidak dapat meletihkanmu, tetangga yang tidak membuatmu kesal, sahabat yang tidak ingin mengeluarkan apa yang kamu miliki dengan rayuan, tidak memperlakukanmu dengan tipu daya, tidak menipumu dengan kemunafikan dan tidak memperdayamu dengan pembohongan.
7. Buku merupakan barang yang jikakamu melihatnya, kesenanganmu akan semakin bertambah, buku dapat mengasah otakmu, menyederhanakan pembicaraanmu sehingga mudah difahami, dapat memperbaiki tugas-tugasmu, mengagungkan ucapanmu, menjadikan dirimu selesa, memanjangkan umurmu, menghadiahkan penghargaan besar bagimu dari orang awam, dan dapat menjadikanmu sebagai kepercayaan penguasa.
8. Dengan buku, dalam jangka waktu sebulan kamu dapat mengetahui sesuatu hal yang tidak dapat diketahui dari orang lain selama hidupmu. Dengan buku kamu akan menjadi orang yang paling mulia akhlaknya dan paling baik keturunannya di antara orang-orang yang ada disekitarmu.
Oleh itu, beberapa asas kemahiran yang penting dan utama perlu dikuasai oleh umat Islam atau pelajar di samping memiliki kecemerlangan akademik. Asas kecerdasan berfikir (iQ) harus dapat diseimbangkan dengan keteguhan emosi (EQ) dan menjadi ketangkasan rohaniah (SQ) sebagai pedoman utama dalam melakukan sesuatu amal:
  • Kemahiran ilmu mengurus diri dan ilmu mengurus sistem.
  • Kemahiran Berfikir.
  • Kemahiran Berorganisasi.
  • Kemahiran Berstrategi.
  • Kemahiran Berkomunikasi
Semoga perkongsian hari ini memberi manfaat untuk kita semua.

SUMBER RUJUKAN : PERMATA BUAT ORANG YANG BERIMAN, JILID 1 KARANGAN DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI



فوست إسلام
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Hang Tuah Jaya,
76100 Durian Tunggal,
Melaka

Friday, November 10, 2017

Kebaikan Vs Kebodohan


Adakah kebaikan yang kita buat itu satu kebohohan??

Buat baik dengan orang umpama kita menjaga hubungan dengan manusia....biar ada rasa bahagia antara kita dengan seseorang...
Fikirlah kebaikan yang diberi adalah manfaat diri yang boleh kita sumbangkan. Kadang-kadang bila orang tidak hargai....kita rasa kecewa, ye faham hati kita lemah. Memang bole berasa kecewa, tapi fahamkan hati kita sekecil mana pun kebaikan walau manusia tidak pandang....tetapi Allah pandang. In real, memang susah nak jadikan hati kita redha dan boleh terima jek macam tu...sebab itulah  kita perlu memohon pada Yang Maha Kuat. Mohon kekuatan dariNya. Sandaran kita pada Allah bukan pada manusia. Praktis 'self talk' yang baik dan bersifat kerohanian dalam diri.

#usatazahjadianmembebel

Thursday, November 9, 2017

Seiring dan Sekata

Bila situasi sesuai dengan hati
Maka terlahirlah coretan penuh erti
Puisi menjadi lebih puitis
Syabas untuk penulis

#moodutkmenulismestiselari
#mungkininihikmah
#untukakumulamencoretsesuatu

Kasih Anak Penguat Jiwa

Zahirnya tangan-tangan mu yang kecil
tidak mungkin dapat menyambut di saat diri rebah ke bumi
Tetapi yakinlah wahai hati,
Sekuat tautan kasih itulah penguat jiwa semangat untuk terus tengak berdidi

Saturday, October 21, 2017

Allah Creation- unknowledgeable story of mankind created

Today 22/10/2017, my family have attended a wedding ceremony in our neighborhood. Among the visitors, there are Indian races along in this event. Suddenly, my daughter  tell me..."aghhh...i cannot eat much because  i sit beside that Indian man". Wow...it so touching my heart. Is that man disgusting you?. and only because of he is Indian?...oh please that is not the way i have teach you. Allah made all mankind in that way. We are part of the creation. We have to appreciate other type of creation. In Al-quran Allah mentioned  a lot about creation of mankind. We cannot disgraceful what Allah created. 


Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Q.S. Al-Hujuraat : 13)

Saturday, August 12, 2017

Sambutan Hari Ulang Tahunku 9/8/2017

Alhamdulillah, dengan izin Allah sampai juga aku mencecah umur xx. Terasa terharu sebab kawan di fb yg kebanyakkannya adalah ex-schoolmates, siblings,relative. Kat klinik pula, rakan sekerja Dr Shah, Dr Fuzi dan semua staff ceria dan spontan mengucapkan selamat. Itu lah dgn teknologi yg dah ada, maklumat peribadi yakni birth date, semua orang tahu. Syukur ucapan yg diberikan adalah satu doa. Anak2 pun ambil kesempatan untuk mengucapkannya....terutama Kak Mai call dr asrama, "ummi selamat hari lahir". Ummi terharu sayang. Really it's deeply inside my heart. Tertunggu2 ucapan dari seseorag, membuatkan hati rasa kecewa. Hanya ucapan saje membuatkan hati kita rasa kecil dan menangis. Tak apa lah, moga hidup ini dapat dinikmati sebaiknya. Mohon dari Allah diberi kesihatan dan ketabahan dlm menempuh rintangan kehidupan. Sedih pasti ada. Merayu la dan mengadu saje pada Allah. Mohon dariNya agar hidup kita tidak mengharap pujian dan penghargaan dari hambaNya juga. Minta lah direct pujian dan redha dari Allah saje, kita pasti tidak terluka dan kecewa.

Monday, July 10, 2017

Art times- Clock Plate

Assalamualaikum,
Mencari idea utk penuhkan masa bersama anak. Google sana sini, akhirnya terdownload pintrest. Rupanya banyak aktiviti yg senang utk kita tiru dan buat. Ini adalah antaranya iaitu membuat jam menggunakan pinggan kertas, kertas warna, gunting dan gam.

Tuesday, June 20, 2017

Iftar Bersama Pusat Kesihatan UTeM 2016




Iftar!!!...ops iftar?. Apa maksud iftar. Maksudnya ialah berbuka puasa atau makan petang apabila masuk waktu maghrib dalam bulan Ramadhan. Orang melayu panggil berbuka puasa. Orang Sabah dan Sarawak panggil sungkai@sungkei. Maksud ketiga-tiganya adalah sama. Tapi sejak kebelakangan ni ramai yang suka menggunakan perkataan ini dalam perbualan harian mereka. Termasuk iklan di radio dan tv malah di papan iklan dan banting untuk promosi bufet Ramadhan di restoran atau hotel juga menggunakan perkataan 'iftar'. Iftar adalah perkataan bahasa Arab. Tidak salah untuk mengetengahkan penggunaan perkataan ini. Cuma kebanyakan orang merasa sangat teruja dan spesial apabila dapat menyebut perkataan ini. Macam dia lebih ke hadapan kononya la...Apa-apa pun ia hanya istilah untuk memperbanyakan penggunaan pelbagai bahasa. Yang penting jangan lupa bahasa Melayu yang tercinta.


Gambar di atas adalah gambar majlis berbuka puasa bersama beberapa ahli keluarga staf di PKU. kami mengadakan majlis berbuka puasa di Restoran Celup-celup Melaka, bersebelahan Jaya Jusco Bandar Melaka.

Kawasan Rehat dan Rawat

Ini lah aksi anak-anak- Khalishah, Aqil dan Luqman. Lokasinya di R&R Machap. kami berhenti 
sebentar untuk solat jamak qasar Zohor dan Asar. R&R yang ada sepanjang laluan balik ke Melaka dari Johor Baharu melalui lebuhraya utara selatan jajaran selatan ialah R&R Machap di km 74.7 dan R&R Pagoh di km135.5. 


Apa itu R&R...(copy paste dari http://www.plus.com.my)





Kawasan Rehat dan Rawat atau lebih dikenali sebagai R&R dilengkapi dengan kemudahan untuk pengguna lebuh raya. Terletak di setiap 80-100 kilometer, kemudahan ini dijaga dengan baik untuk memastikan setiap pengguna lebuh raya menikmati perjalanan lebuh raya yang selesa dan lebih selamat. R&R sentiasa dinaik taraf dengan tumpuan khusus diberikan terhadap kebersihan keseluruhan terutama kebersihan tandas dan gerai makan.


Kebanyakan R&R kami menawarkan kemudahan lebih daripada sekadar tempat berhenti untuk orang ramai. Di antara kemudahan yang disediakan di R&R adalah taman permainan kanak-kanak, stesen minyak, surau bagi umat Islam, mesin ATM, wakaf (pondok rehat), telefon awam dan restoran berhawa dingin.


Terdapat 24 R&R di rangkaian lebuh raya PLUS.

Majlis Kenduri Kahwin Adik Aida di JB

Kami rancang nak pakai warna sedondon. Pilihan kali ini warna purple. Kenapa purple? semua ahli keluarga ada warna purple. Apa yang kita tahu tentang warna purple. Purple atau violet adalah warna yang diperlihatkan atau dipancar untuk dilihat atau kita panggil "visible light". Visible light adalah salah satu tenaga yang ada dalam spektrum tenaga elektromagnatik.

Di dalam spektrum visible light, purple mempunyai panjang gelombang yang paling pendek. Oleh itu ia mempunyai tenaga paling kuat. Oleh sebab itulah purple banyak digunakan untuk terapi bagi kes rawatan mental bagi sesetengah kes yang memerlukan rawatan menggunakan gelombang elektromagnetik dari visible light.

Jom Kita Mewarna

Aktiviti mewarna menggunakan water color. Asas melukis cat air hanya perlukan bahan buangan seperti kad board dan water color. Saya tidak menggunakan air sebab water color ini sudah cair. Nampak tekun dan fokus  bila anak-anak menyertai sesuatu aktiviti seperti melukis, mewarna, membuat kraf, menyanyi dan banyak lagi.

Tahniah Kakak Johan Khat

Akhirnya, kakak berjaya dianugerahkan sebagai Johan Pertandingan Khat. 

Khidmat Keluarga

Aktiviti yang diterapkan dalam rumahtangga kami. Anak-anak perlu dididik dengan aktiviti sukarela seperti ini supaya hati mereka mudah untuk membantu apabila berada di dalam masyarakat luar. Pelbagai gejala sosial yang melanda kehidupan di dunia dalam era baru ini, jadi kita sebagai ibu bapa perlulah peka dan prihatin untuk memupuk semangat berkerjasama dan gotong royong di antara satu sama lain.

Sesi Baju Merah


Saudara mara Tok Wit




 Ini lah kenangan berkumpul dan bertemu dengan saudara mara belah Tok Wit. Kami ni semua saudara dekat. Saja simpan gambar ni supaya anak-anak kenal dengan mereka. Kalau stlye mak, dia bawa anak-anaknya ziarah untuk bersemuka dengan mak cik belah nenek dan datuk. Tapi sekarang ni amalan ziarah semakin luntur, jadi untuk memastikan muka-muka saudara mara ku kekal dalam ingatan anak-anak, saya memorikan dalam blog ni. Harap mereka ingat. Kami berkumpul ni pun sebab ada majlis perkahwinan anak Kak Nojah di Selangor.





Program Pecutan UPSR anjuran UTeM di dewan FTMK


Syukur Alhamdulillah, dapat sertai program ni. Kakak Mai join untuk kursus sehari ini. Kursus ni menjemput Cikgu Cemerlang Sains dan Bahada Inggeris untuk memberi tunjuk ajar teknik menjawab dan tip-tip berjaya cemerlang dalam subjek sains dan BI sebagai persediaan dalam UPSR. Bayaran sebanyak RM100.

Alhamdulillah kakak dapat keputusan yang membanggakan UPSR 4A2B- B Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.

Program DZN tahun 2016




Salam semua, dah lama membiarkan blog ni sunyi sepi. Tak ada idea nak jot down apa. Actually bukan tak de bahan nak dicoretkan. Cuma kemalasan untuk menulis melanda diri. Ini gambar aktiviti semasa program bersama Dr zakir naik di UTeM pada tahun lepas 2016. Program ni first time buat di UTeM. Memang event ni meletopkan nama UTeM hingga meningkatkan hit like fb UTeM. Syabas untuk Dato NC dan semua warga UTeM. Walaupun ada terselit kisah sedih prior the event. Hasilnya ada seorang mualaf melafazkan syahadah ketika itu....

Tuesday, April 11, 2017

Skin Medical Words

Assalamualaikum,
Klinik Pelajar Bandar UTeM


Medical terms/words:

1. Lichenification- skin has become thickened and leathery











2. Desquamation- skin peeling


3. Erythema- redness of skin or mucous membrans caused by hyperemia (increased blood flow) of superficial capillaries.



Friday, March 17, 2017

Jangkitan Influenza A

Influenza atau dikenali sebagai flu merupakan penyakit jangkitan hidung, tekak dan paru-paru yang disebabkan oleh virus Influenza. Seringkali kita terkeliru antara jangkitan flu dengan demam selsema biasa. Jangkitan Influenza menyebabkan tubuh badan mengalami simptom ringan, sederhana dan teruk sehingga komplikasi yang boleh mengakibatkan kematian.

Berbanding dengan negara yang beriklim sejuk, jangkitan ini berlaku mengikut musim sejuk, manakala di Malaysia dan negara beriklim tropika, jangkitan ini berlaku tidak bermusim. Musim puncak jangkitan Influenza berlaku dari Oktober hingga Januari dan April hingga Jun.

Terdapat 3 jenis virus Influenza yang telah dikenal pasti iaitu Influenza A, B dan C. Influenza A menjangkiti haiwan dan manusia. Jangkitannya boleh merebak dan menyebabkan epidemik dan pandemik. Influenza B pula menjangkiti manusia, kurang berlaku, kurang bahaya dan tidak pandemik. Influenza C boleh menjangkiti manusia, ringan, jarang berlaku dan bukan epidemik.

Kajian sains mendapati Influenza A mudah mengalami mutasi (perubahan genetik). Oleh itu jangkitan Influenza A yang didapati pada haiwan dan manusia boleh berubah genetiknya untuk menjadi lebih bahaya dan pandemik. Situasi pandemik Influenza A pernah berlaku pada abad ke-20 iaitu pada tahun 1918, 1957, 1968 dan terkini pada 2009. Jangkitan pandemik Influenza A/H1N1 telah berlaku pada 1918 dan 2009 dimana ia lebih dikenali oleh masyarakat umum sebagai jangkitan Spanish Flu(1918) dan Swine Flu(2009). Pandemik Influenza A/H1N1 atau Swine Flu(2009) telah  menjadi wabak di  Mexico, Amerika Syarikat dan Kanada. Pada 11 Jun 2009, WHO telah mengisytiharkan jangkitan Influenza A/H1N1 sebagai pandemik Fasa 6 apabila terdapat penularan wabak ini antara manusia dengan manusia secara signifikan dan melibatkan lebih dari dua benua. Didapati Influenza A/H1N1 ini mempunyai strain berbeza dengan jangkitan Influenza A/H1N1 yang mula dikenalpasti menjangkiti babi pada tahun 1918 dan menjadi pandemik. Oleh itu jangkitan terbaru itu dikatakan berkemungkinan berlaku pencampuran genetik antara kuman daripada burung, babi dan manusia. Malaysia melaporkan kes pertama Influenza A/H1N1 pada 15 Mei 2009.

Manakala jangkitan Influenza A bermusim boleh menjangkiti manusia pada bila-bila masa tanpa kita disedari. Jangkitan ini berlaku disebabkan oleh virus Influenza A/H3N2 dan Influenza B. Keadaan ini memberikan tindakbalas imuniti semulajadi terhadap jangkitan tersebut. Oleh itu jangkitan tersebut menyebabkan simptom yang lebih ringan berbanding simptom akibat jangkitan Influenza yang berlaku semasa pandemik. Namun begitu, pada 10 Ogos 2010, WHO telah mengumumkan Influenza A/H1N1 post-pandemic period. Keadaan ini merujuk kepada situasi dimana, semua negara telah dijangkiti oleh Inflluenza A/H1N1, ramai yang telah mempunyai imuniti terhadap jangkitan tersebut, tiada jangkitan wabak yang berlaku di kutub utara dan kutub selatan dan kes jangkitan influenza bermusim yang banyak dilaporkana adalah jangkitan dari virus Influenza A/H3N2 dan Influenza B. Namun begitu genetik virus Influenza A pandemik ini masih berkitaran di atmosfera dan boleh menyerang manusia bila-bila masa.

Simptom jangkitan Influenza hampir sama dengan demam selsema seperti demam, batuk dan selsema. Namun begitu Influenza A menyebabkan demam yang tinggi, batuk berkahak dan boleh menyebabkan komplikasi kepada paru-paru seperti keradangan. Jangkitan ini lebih serius berlaku kepada kumpulan berisiko seperti orang tua berumur 60 tahun ke atas, berpenyakit kencing manis, jantung, penyakit paru-paru seperti asma serta kanak-kanak berusia di bawah lima tahun. Walau bagaimana pun, jangkitan ini hanya boleh dikenalpasti jenis virusnya melalui ujian pengesahan seperti kaedah PCR, kultur virus atau ujian serologi. Ketiga-tiga ujian ini memerlukan kos yang sangat tinggi. Maka itu ia hanya di lakukan bagi kes-kes kluster wabak selsema, pesakit yang menghidap gejala yang teruk serta pengesanan virus yang rintang antivirus.

Kebanyakan masyarakat umum tidak mengambil berat apabila mereka mengalami simptom selsema atau batuk. Tindakan ini boleh meningkatkan penyebaran virus ke dalam persekitaran. Jangkitan virus Influenza merebak melalui titisan cecair yang tersebar dari batuk dan bersin. Malah virus ini juga boleh tersebar bermula sehari sebelum simptom merebak hingga  hari ke-7 selepas dijangkiti. Sebagai salah satu langkah pencegahan yang disarankan adalah amalan membasuh tangan, etika semasa batuk, penggunaan penutup mulut dan pengambilan vaksin.








Resepi telur masak kicap lip lap

                             Resepi telur masak kicap lip lap



1. Masukkan minyak
2. Goreng telur bulat dahulu ( 3-5 biji )
3. Asingkan telur
4. Gunakan minyak masak telur tadi. Jika banyak kurangkan ( anggaran besar penutup botol air )
5. Tumiskan rencah bawang merah + putih hingga garing
6. Masukkan air 1 cawan + kicap manis + garam 1/2 sudu makan
7. Kacau + masukkan telur yg telah digoreng tadi
8. Selesai





Resepi ni ditulis oleh mai