Monday, January 29, 2018

Mungkinkah Hari Ini Yang Terakhir?

Assalamualaikum,

Dalam menelusuri hari-hari yang berlalu, hati sentiasa memohon doa restu Ilahi tentang hal yang sering bermain dalam fikiran iaitu sebuah 'pertemuan' dan 'doa'. Mungkinkah hari ini menggenapkan 3 bulan sebuah pertemuan?. Jika ia adalah benar. Ya Allah aku hambaMu yang lemah lagi penuh dengan keluh kesah memohon perlindungan dari rasa gundah, kecewa dan sedih. Biarlah ia berakhir dengan baik tanpa ada sedikit perasaan kesal dan kecewa. Sebaliknya penuh dengan rasa syukur dan tawaduk dengan ketetapan dari Mu. Jauhi aku dari rasa tidak bersyukur. Mudahkan urusan perasaanku. Aku juga memohon jika takdir menetapkan yang sedemikian, biarlah namanya menjadi sebutan untuk aku terus mendoakan kebaikan. Semoga dengan doa ini ia menjadi pengikat silaturrahim yang memberi kebaikan dan kebahagian untuknya di dunia dan akhirat. Jauhi hatiku dari rasa irihati dan dengki melihat kejayaan dan kebahagiannya. Sebaliknya jadikan hatiku berlapang dada dan penuh dengan harapan yang baik untuk kehidupannya di dunia dan akhirat.

Bukakanlah untuk aku melihat hikmah pada setiap pertemuan dan persahabatan ini Ya Allah Yang Maha Mengetahui.

Monday, January 1, 2018

Mentadbir hati pada setiap kejadian

Pada setiap kejadian kadang kita selalu nak bertanya kenapa kau terjadi?. Kadang bila dah terjadi dan tidak seperti yg diinginkn, kita tanya lagi "kalau lah"...begini dan begitu. Itulah perangai kita, manusia penuh dengan keluh kesah. 

Kita dianugerahkan dengan kehadiran macam2 perasaan. Satu kebaikan jika kita menzahirkan perasaan suka, sayang, gembira kepada seseorang. Ia umpama hadiah kepada orang itu. 

Namun, janganlah kita kecewa jika balasan yg diterima tidak seperti yg kita inginkan. Mungkin masa, tempat dan orang itu bukan dalam jawapan silang kata kehidupan kita.

Walaubagaimana pun, hargailah setiap apa yg dtg. Ia sebenarnya penuh dgn kebaikan jika kita pandai menilai....

Friday, December 29, 2017

Ikhlas

Puisi petang tentang ikhlas...

Ikhlas bila dihadir tanpa diminta
Ikhlas bila dibuat tanpa disuruh
Ikhlas bila dirasai ia menyenangkan

Kenapa perlu ditanya ikhlas atau pun tidak. Setiap perasaan yang hadir kadang2 kita tak jangka. Semuanya berlaku sebenarnya ujian yang menduga. Nak menilai rasa ikhlas tu pun susah kerana perlukah ia hadir ditengah2 keadaan macam ni. Sesuaikah?. Hingga dirasakan ikhlas tu seperti mainan hati untuk merelakan kehadiran perasaan itu.

Thursday, December 28, 2017

Bila Seseorang Kecewa

Bingkisan catatan buat seorang sahabat ku Dr......

Rayu kepada mu...

Benamkan sampah wasangka
Timbuskan liang sendu
Tanamlah benih damai
Siramkan dengan titisan hajat
Tolehlah ke nur Ilahi
Tumbuhlah semula
Jangan layu ke bumi
Hingga lupa menatap ke langit

#Kami ingi melihat kau tumbuh semula
Jangan terus tunduk melihat bumi hingga lupa melihat langit....
Dont loosen your hold

Cara hilangkan stres


Apabila anda mengalami tekanan perasaan. keadaan ini akan terjadi;


Ada orang jerit kepada anda sebab dulu anda ok tapi sekarang stres pulak dah kenapa..." kembalikan seri yang dulu"

Apa jadi pada anda...

Nak senyum pun tidak mampu
Nak ketawa pun hilang upaya
Nak makan pun hilang selera
Nak kerja pun sakit jiwa

Ok senang je nak settlekan stres anda. kalau tak nak ....

Tak nak senyum sila muncung
Tak nak ketawa nganga
Tak nak makan sendawa
Tak nak kerja tuang

Akhirnya kunci stress anda pun hilang. Jadi jom la ke ladang menanam ubi untuk bekal kemarau.



Sunday, November 12, 2017

Kelebihan Menuntut Ilmu

Copy paste
Mutiara Kata 2:
Kelebihan Menuntut Ilmu
Daripada Anas Bin Malik RA, sabda Rasulullah SAW:
طلب العلم فريضة على كل مسلم, وإن طالب العلم يستغفر له كل شيء حتى الحيتان في البحر
Maksudnya : “ Menuntut ilmu adalah fardu ke atas setiap orang Islam, dan penuntut ilmu akan didoakan keampunan oleh semua makhluk termasuk ikan-ikan di lautan.”
                                                                                                Riwayat Ibn Abd al-Bar
Pedoman dan Iktibar Hadis
Antaranya :
1.Ilmu ialah, gambaran yang sebenar mengikut realiti dan juga hendaklah berlaku proses amalan yang disertai dengan rasa takut kepada Allah. Inilah takrifan ilmu mengikut pandangan ulama Islam.
2. Ketahuilah bahawa ilmu lebih utama daripada amal. Amal ibadah tidak diterima kecuali dengan ilmu. Ibn Ruslan dalam kitab Zubadnya menulis syair yang bermaksud : “ Setiap orang yang beramal tanpa ilmu, maka amalnya ditolak dan tidak diterima.
3. Ilmu pengetahuan adalah kawan yang setia ketika sepi, pembimbing ke jalan petunjuk agama dan modal dalam perjuangan untuk mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat. Orang yang malas mencari dan menambah ilmu pengetahuan bagaikan lampu kehabisan minyak yang akan hidup dalam kegelapan. Hidup akan cemerlang jika berbekalkan ilmu pengetahuan.
4. Kelebihan ilmu pengetahuan :
*Ilmu ialah warisan para nabi sedangkan harta warisan Firaun dan Qarun.
*Ilmu lebih mulia daripada harta kerana ilmu menjaga manusia sedangkan harta dijaga oleh manusia.
*Orang yang berilmu mempunyai ramai kawan sedangkan banyak harta banyak pula musuhnya.
*Jika ilmu diberikan semakin bertambah, harta diberikan semakin berkurang.
*Ilmu tidak boleh dicuri, sedangkan harta boleh hilang dan lenyap.
*Harta boleh habis sebelum pemiliknya mati, sedangkan ilmu habis dengan kematian pemiliknya.
*Ilmu tidak dapat dihitung sedangkan harta dapat diketahui jumlahnya.
*Allah SWT akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu sebagaimana firman-Nya.
يرفع الله الذين ءامنوا منكموالذين أوتوا العلم درجت
Maksudnya : Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat.
                                                                                                                                           (Surah al-Mujadalah : 11)
5. Salah satu daripada cara memperolehi ilmu adalah dengan membaca, bahkan ia dianggap sebagai kunci, tetapi hendaklah dimulakan dengan belajar agar penguasaan ilmu benar-benar mantap dan bacaannya tepat mengikut penulisan ulama tersebut.
6. Al-Jahiz berpesan supaya banyak membaca agar dapat mengusir kesedihan yang kamu rasakan. Beliau berkata : Buku adalah teman yang tidak dapat mengusirmu, sahabat yang tidak menyesatkanmu dan sahabat yang tidak memberatkanmu. Bukuadlah seperti orang yang tidak dapat meletihkanmu, tetangga yang tidak membuatmu kesal, sahabat yang tidak ingin mengeluarkan apa yang kamu miliki dengan rayuan, tidak memperlakukanmu dengan tipu daya, tidak menipumu dengan kemunafikan dan tidak memperdayamu dengan pembohongan.
7. Buku merupakan barang yang jikakamu melihatnya, kesenanganmu akan semakin bertambah, buku dapat mengasah otakmu, menyederhanakan pembicaraanmu sehingga mudah difahami, dapat memperbaiki tugas-tugasmu, mengagungkan ucapanmu, menjadikan dirimu selesa, memanjangkan umurmu, menghadiahkan penghargaan besar bagimu dari orang awam, dan dapat menjadikanmu sebagai kepercayaan penguasa.
8. Dengan buku, dalam jangka waktu sebulan kamu dapat mengetahui sesuatu hal yang tidak dapat diketahui dari orang lain selama hidupmu. Dengan buku kamu akan menjadi orang yang paling mulia akhlaknya dan paling baik keturunannya di antara orang-orang yang ada disekitarmu.
Oleh itu, beberapa asas kemahiran yang penting dan utama perlu dikuasai oleh umat Islam atau pelajar di samping memiliki kecemerlangan akademik. Asas kecerdasan berfikir (iQ) harus dapat diseimbangkan dengan keteguhan emosi (EQ) dan menjadi ketangkasan rohaniah (SQ) sebagai pedoman utama dalam melakukan sesuatu amal:
Kemahiran ilmu mengurus diri dan ilmu mengurus sistem.
Kemahiran Berfikir.
Kemahiran Berorganisasi.
Kemahiran Berstrategi.
Kemahiran Berkomunikasi
Semoga perkongsian hari ini memberi manfaat untuk kita semua.

SUMBER RUJUKAN : PERMATA BUAT ORANG YANG BERIMAN, JILID 1 KARANGAN DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
فوست إسلام
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Hang Tuah Jaya,
76100 Durian Tunggal,
Melaka


Friday, November 10, 2017

Kebaikan Vs Kebodohan


Adakah kebaikan yang kita buat itu satu kebohohan??

Buat baik dengan orang umpama kita menjaga hubungan dengan manusia....biar ada rasa bahagia antara kita dengan seseorang...
Fikirlah kebaikan yang diberi adalah manfaat diri yang boleh kita sumbangkan. Kadang-kadang bila orang tidak hargai....kita rasa kecewa, ye faham hati kita lemah. Memang bole berasa kecewa, tapi fahamkan hati kita sekecil mana pun kebaikan walau manusia tidak pandang....tetapi Allah pandang. In real, memang susah nak jadikan hati kita redha dan boleh terima jek macam tu...sebab itulah  kita perlu memohon pada Yang Maha Kuat. Mohon kekuatan dariNya. Sandaran kita pada Allah bukan pada manusia. Praktis 'self talk' yang baik dan bersifat kerohanian dalam diri.

#usatazahjadianmembebel