Sunday, November 12, 2017

Kelebihan Menuntut Ilmu

Copy paste
Mutiara Kata 2:
Kelebihan Menuntut Ilmu
Daripada Anas Bin Malik RA, sabda Rasulullah SAW:
طلب العلم فريضة على كل مسلم, وإن طالب العلم يستغفر له كل شيء حتى الحيتان في البحر
Maksudnya : “ Menuntut ilmu adalah fardu ke atas setiap orang Islam, dan penuntut ilmu akan didoakan keampunan oleh semua makhluk termasuk ikan-ikan di lautan.”
                                                                                                Riwayat Ibn Abd al-Bar

Pedoman dan Iktibar Hadis
Antaranya :
1.Ilmu ialah, gambaran yang sebenar mengikut realiti dan juga hendaklah berlaku proses amalan yang disertai dengan rasa takut kepada Allah. Inilah takrifan ilmu mengikut pandangan ulama Islam.
2. Ketahuilah bahawa ilmu lebih utama daripada amal. Amal ibadah tidak diterima kecuali dengan ilmu. Ibn Ruslan dalam kitab Zubadnya menulis syair yang bermaksud : “ Setiap orang yang beramal tanpa ilmu, maka amalnya ditolak dan tidak diterima.
3. Ilmu pengetahuan adalah kawan yang setia ketika sepi, pembimbing ke jalan petunjuk agama dan modal dalam perjuangan untuk mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat. Orang yang malas mencari dan menambah ilmu pengetahuan bagaikan lampu kehabisan minyak yang akan hidup dalam kegelapan. Hidup akan cemerlang jika berbekalkan ilmu pengetahuan.
4. Kelebihan ilmu pengetahuan :
*Ilmu ialah warisan para nabi sedangkan harta warisan Firaun dan Qarun.
*Ilmu lebih mulia daripada harta kerana ilmu menjaga manusia sedangkan harta dijaga oleh manusia.
*Orang yang berilmu mempunyai ramai kawan sedangkan banyak harta banyak pula musuhnya.
*Jika ilmu diberikan semakin bertambah, harta diberikan semakin berkurang.
*Ilmu tidak boleh dicuri, sedangkan harta boleh hilang dan lenyap.
*Harta boleh habis sebelum pemiliknya mati, sedangkan ilmu habis dengan kematian pemiliknya.
*Ilmu tidak dapat dihitung sedangkan harta dapat diketahui jumlahnya.
*Allah SWT akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu sebagaimana firman-Nya.
يرفع الله الذين ءامنوا منكموالذين أوتوا العلم درجت
Maksudnya : Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat.
                                                                                                                                           (Surah al-Mujadalah : 11)
5. Salah satu daripada cara memperolehi ilmu adalah dengan membaca, bahkan ia dianggap sebagai kunci, tetapi hendaklah dimulakan dengan belajar agar penguasaan ilmu benar-benar mantap dan bacaannya tepat mengikut penulisan ulama tersebut.
6. Al-Jahiz berpesan supaya banyak membaca agar dapat mengusir kesedihan yang kamu rasakan. Beliau berkata : Buku adalah teman yang tidak dapat mengusirmu, sahabat yang tidak menyesatkanmu dan sahabat yang tidak memberatkanmu. Bukuadlah seperti orang yang tidak dapat meletihkanmu, tetangga yang tidak membuatmu kesal, sahabat yang tidak ingin mengeluarkan apa yang kamu miliki dengan rayuan, tidak memperlakukanmu dengan tipu daya, tidak menipumu dengan kemunafikan dan tidak memperdayamu dengan pembohongan.
7. Buku merupakan barang yang jikakamu melihatnya, kesenanganmu akan semakin bertambah, buku dapat mengasah otakmu, menyederhanakan pembicaraanmu sehingga mudah difahami, dapat memperbaiki tugas-tugasmu, mengagungkan ucapanmu, menjadikan dirimu selesa, memanjangkan umurmu, menghadiahkan penghargaan besar bagimu dari orang awam, dan dapat menjadikanmu sebagai kepercayaan penguasa.
8. Dengan buku, dalam jangka waktu sebulan kamu dapat mengetahui sesuatu hal yang tidak dapat diketahui dari orang lain selama hidupmu. Dengan buku kamu akan menjadi orang yang paling mulia akhlaknya dan paling baik keturunannya di antara orang-orang yang ada disekitarmu.
Oleh itu, beberapa asas kemahiran yang penting dan utama perlu dikuasai oleh umat Islam atau pelajar di samping memiliki kecemerlangan akademik. Asas kecerdasan berfikir (iQ) harus dapat diseimbangkan dengan keteguhan emosi (EQ) dan menjadi ketangkasan rohaniah (SQ) sebagai pedoman utama dalam melakukan sesuatu amal:
  • Kemahiran ilmu mengurus diri dan ilmu mengurus sistem.
  • Kemahiran Berfikir.
  • Kemahiran Berorganisasi.
  • Kemahiran Berstrategi.
  • Kemahiran Berkomunikasi
Semoga perkongsian hari ini memberi manfaat untuk kita semua.

SUMBER RUJUKAN : PERMATA BUAT ORANG YANG BERIMAN, JILID 1 KARANGAN DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI



فوست إسلام
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
Hang Tuah Jaya,
76100 Durian Tunggal,
Melaka

Friday, November 10, 2017

Kebaikan Vs Kebodohan


Adakah kebaikan yang kita buat itu satu kebohohan??

Buat baik dengan orang umpama kita menjaga hubungan dengan manusia....biar ada rasa bahagia antara kita dengan seseorang...
Fikirlah kebaikan yang diberi adalah manfaat diri yang boleh kita sumbangkan. Kadang-kadang bila orang tidak hargai....kita rasa kecewa, ye faham hati kita lemah. Memang bole berasa kecewa, tapi fahamkan hati kita sekecil mana pun kebaikan walau manusia tidak pandang....tetapi Allah pandang. In real, memang susah nak jadikan hati kita redha dan boleh terima jek macam tu...sebab itulah  kita perlu memohon pada Yang Maha Kuat. Mohon kekuatan dariNya. Sandaran kita pada Allah bukan pada manusia. Praktis 'self talk' yang baik dan bersifat kerohanian dalam diri.

#usatazahjadianmembebel

Thursday, November 9, 2017

Seiring dan Sekata

Bila situasi sesuai dengan hati
Maka terlahirlah coretan penuh erti
Puisi menjadi lebih puitis
Syabas untuk penulis

#moodutkmenulismestiselari
#mungkininihikmah
#untukakumulamencoretsesuatu

Kasih Anak Penguat Jiwa

Zahirnya tangan-tangan mu yang kecil
tidak mungkin dapat menyambut di saat diri rebah ke bumi
Tetapi yakinlah wahai hati,
Sekuat tautan kasih itulah penguat jiwa semangat untuk terus tengak berdidi

Saturday, October 21, 2017

Allah Creation- unknowledgeable story of mankind created

Today 22/10/2017, my family have attended a wedding ceremony in our neighborhood. Among the visitors, there are Indian races along in this event. Suddenly, my daughter  tell me..."aghhh...i cannot eat much because  i sit beside that Indian man". Wow...it so touching my heart. Is that man disgusting you?. and only because of he is Indian?...oh please that is not the way i have teach you. Allah made all mankind in that way. We are part of the creation. We have to appreciate other type of creation. In Al-quran Allah mentioned  a lot about creation of mankind. We cannot disgraceful what Allah created. 


Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Q.S. Al-Hujuraat : 13)

Saturday, August 12, 2017

Sambutan Hari Ulang Tahunku 9/8/2017

Alhamdulillah, dengan izin Allah sampai juga aku mencecah umur xx. Terasa terharu sebab kawan di fb yg kebanyakkannya adalah ex-schoolmates, siblings,relative. Kat klinik pula, rakan sekerja Dr Shah, Dr Fuzi dan semua staff ceria dan spontan mengucapkan selamat. Itu lah dgn teknologi yg dah ada, maklumat peribadi yakni birth date, semua orang tahu. Syukur ucapan yg diberikan adalah satu doa. Anak2 pun ambil kesempatan untuk mengucapkannya....terutama Kak Mai call dr asrama, "ummi selamat hari lahir". Ummi terharu sayang. Really it's deeply inside my heart. Tertunggu2 ucapan dari seseorag, membuatkan hati rasa kecewa. Hanya ucapan saje membuatkan hati kita rasa kecil dan menangis. Tak apa lah, moga hidup ini dapat dinikmati sebaiknya. Mohon dari Allah diberi kesihatan dan ketabahan dlm menempuh rintangan kehidupan. Sedih pasti ada. Merayu la dan mengadu saje pada Allah. Mohon dariNya agar hidup kita tidak mengharap pujian dan penghargaan dari hambaNya juga. Minta lah direct pujian dan redha dari Allah saje, kita pasti tidak terluka dan kecewa.