Tuesday, December 30, 2008

Salah Satu Unsur Menjadi Orang yang Berjaya

Tepat jam 5.45 pagi saya bingkas bangun dan cepat-cepat mengambil air sembahyang untuk menunaikan solat subuh. Usai solat jam di dinding menunjukkan pukul 6 pagi, saya harus segera beredar dari tempat kerja untuk pulang ke rumah. Itulah rutin saya selama 1 bulan trial buat kerja part-time sebelah malam. Agak memenatkan sebab tepat 9 pagi saya wajib berada di tempat kerja hakiki pula. Itulah kelazimannya. Sejauh mana kederat ini mampu untuk melakukan tanggungjawab itu, tidak ada kepastian kerana urat-urat di badan sudah mengisyaratkan keperitan dan keletihan. Ok lupakan sebentar kepenatan itu. Supaya batin terus merelakan zahir untuk berfikir dan bekerja.

Dalam keheningan pagi, aku terus meluncurkan kereta tanpa menghiraukan embun-embun yang menitis ke bumi Terasa sungguh sejuk suasana di luar begiu mencengkap daging-daging keras dan pejal insan- insan yang masih mencari rezeki dari malam hari dan tak ketinggalan juga insan-insan yang sememangnya mula menjunjung kerja mereka seawal dinihari. Keperitan memang terasa tapi diingati semula janji dan tanggungjawab yang perlu dipikul, langkah terus berlalu meninggalkan segala keluhan yang tidak bernilai.

Melalui corong radio, siaran Sinar FM 96.0 Hzt, terdengar suara Kril dan SY berceloteh. Mereka juga seperti insan-insan yang kukatakan tadi. Demi tugasan, seawal pagi mereka sudah berada di konti untuk melaksanakan tangungjawab sebagai seorang DJ Radio. Laluan radio diserahkan pula kepada Ustaz Dato' Fadilah Kamsah untuk menyampaikan santapan rohani. Untuk menjadi orang yang berjaya kita perlu bekerja seperti orang yang berjaya. Bukan satu aspek perbuatan tetapi merangkumi semua label pekerjaan dalam kehidupan. Contohnya dari aspek tidur; bangun awal pagi, solat dan baca Al-quran, tidak naik kenderaan selagi tidak membaca doa, keluar rumah kaki kanan, salam dan peluk cium suami/isteri dan anak-anak, pergi kerja dengan niat yang baik seawal pagi, senyum dan hormat majikan atau pekerja. Maksudnya di sini melakukan sesuatu yang postive dan cemerlang untuk ke arah kehidupan yang cemerlang. Bila kita berjaya melaksanakan beberapa perkara yang disebutkan di atas secara konsiten, kita boleh menilai diri sendiri bahawa diri kita di kalangan orang yang berjaya atau tidak. Ia bersifat peribadi kerana diri kita yang menilai bukan orang lain. Wang ringgit dan kemewahan bukan lambang kejayaan. Tetapi dengan adanya keperibadian yang teratur, cemerlang dan postif akan melahirkan insan yang selalu mencari ilmu untuk meningkatkan sahsiah dan juga ekonomi keluarga. Kesimpulannya akan lahirlah insan "BERJAYA".

Friday, September 26, 2008

Saat yang Mendebarkan..

Tanggal 25 Mac 2008, adalah tarikh bermakna buat anak kesayanganku, Mohd Arif Hakimi yang ketika itu berumur 4 tahun menjejaki saat mendebarkan.... iaitu berkhatan. Wah khusuk nampaknya doktor yang menjalankan prosedur tu. Sape doktor tu? Oh teman kenalan saya Dr Norman. Hakim tabah ketika prosedur dijalankan almaklumlah gunakan smart klamp, taklah sakit sangat. Kalau orang dulu-dulu Tok Mudin guna pisau. Bukan sebarang pisau pulak tu. Hai ngeri dibuatnya. Sekarang ni banyak inovasi baru salah satunya iailah SMART KLAMP. Penjagaan selepas prosedur pun taklah susah sangat. Luka berkhatan memang cantik cuma kena pandai jagalah. Mak-mak kat luar tu kena pandai tackel anak-anak, pujuk sikit sebab nak bubuh minyak gamat, gel gamat dan sebagainya. Hah jangan terperanjat pulak masa nilah anak kita demand macam-macam nak playgame, coklat, dan sebagainya. Kalau tak dituruti emm.. susah nak kasi pegang anunya. So cam mane nak dibersihkan nanti. Susahkan. Hei.. geram juga. Tapi kenalah sabar.

Thursday, September 25, 2008

Mutiara Bicara





Diam bukan bermakna sepi. Tunduk pantang sekali mengalah. Melangkah bukan untuk mengundur. Menggenggam jiwa semangat walau tak terasa. Ayuh pantang dikerat tulang kesungguhanku. Pastiku daki pelangi kejayaan walaupun hanya bersinggah selepas hujan panas.

Thursday, September 18, 2008

Nukilan Buat Bonda

Salam kasih dihamparkan
Sesuci dan sesejuk salju di kejauhan.
Rindu menyentap tangkai emosi yang tak keruan
Berombak bersama kenangan semusim yang ditinggalkan.

Pergi tiada berjanji
Sesaat tidak dapat dinanti
Janji Tuhan pasti tiada dimungkiri
Walaupun sukma merintih sepi

Tuhan
Kedaifan insani membakar emosiku
Ampunilah diri tak terbendung kacau di hati
Selimutilah aku dengan indahnya Rahman dan Rahimmu.
Mereda sendu menyebu di naluri

Tuhan
Dialah bapa dialah ibu buatku
Menyembunyi seribu kedutan kepayahan diraut wajah
Hamparkanlah ihsanmu buat ibuku
Ratuku tamumu di mahligai surga nan indah

Ya Allah
aku umpama si buta yang ingin melihatmu
mencari silauan an-Nur menjerkah di kalbu
Peganglah aku dengan talian takwa kepadamu
Tiuplah deruan angin keimanan dalam jiwaku

Ya Allah
Hayatnya ku simbahi dengan curahan dosa-dosa
Budi yang disemai belum dapat ku tuai untuknya
Kau makhluk Tuhan yang kusanjung, BONDA
Tuhan, terimalah sejadah taubat dariku kepadanya.

Al- fatihah buat Bondaku yang telah menemui kekasihnya, ALLAH pada 22 Jun 2008. Semoga kau menjadi tamu penghuni surga ALLAH.

Wednesday, September 10, 2008

Penawar hati

Perlu sentiasa termotivasi…

Samada nak percaya atau tidak inilah multivitamin dan multimineral serta phytonutrien yang Ummi perlu ambil tiap-tiap hari untuk mengekalkan semangat diri dan fikiran. Dah cuba beberapa kali ternyata ianya mujarab. Boleh la Ummi kongsi kat sini. Petuanya baca buku motivasi. Kalau anda baca jangan asyik nak hafal perkataan motivasi itu sahaja tapi anda mesti serapkan sekali nilai setiap perkataan tersebut. Sebagai contoh mengenai masa. Rasa Ummi banyak buku motivasi yang menyentuh tentang masa. Cuba anda bayangkan cerita-cerita orang yang berjaya dengan faktor masa.Dalam Islam masa memang penting sehingga dijadikan ayat dalam Al-Quran. Tetapi bila anda lihat semula kemenangan masa dijadikan amalan dan disiplin yang kuat oleh manusia atau golongan orang bukan Islam. Jadi disini Ummi nampak kesan yang mendalam yang boleh kita jadikan iktibar dari faktor masa yang mempengaruhi harian setiap manusia lebih-lebih lagi kita ni, orang-orang Islam. Sudah jelas, senang dan mudah Allah berikan panduan kita menguruskan masa dengan membahagikan 24 jam kepada 5 bahagian. Itupun kita nak kurangkan lagi kepada 4,3,2,1. Akhirnya 0 lansung tak de perubahan. Sama saje sepanjang 24 jam. Itu baru 24 jam belum masuk the next 24 hours. Kalau berterusan macam tu habis la kita. Tunggulah sampai bila-bila pun akan ditakuk yang sama. Kita mesti cemburu dengan kejayaan orang bukan Islam. Kenapa kita mesti leka dan tidak mahu merampas semula sejarah kegemilangan zaman kecemerlangan Islam dahulu. Rebut peluang dan masa yang ada. Insyallah …umat Islam cemerlang. Serapkan semangat juang Khalifah Ummar Al-Khatab.

Resepi Air Tangan Ummi

Resepi untuk berbuka.

“Ummi, nanti petang ni kita makan meehoon goring ye”. Pesan Agil kepada isterinya.
“ Kita buat spageti lah nak tak?”. Laung Ummi dari bilik.
“ Ummi tahu ke” sindir Agil pada isterinya semula.
“ Nanti Ummi tengok resepi. Bukan susah sangat.” Sinis senyuman terukir di bibir Ummi.

Pikir punya piker.Apa nak dimasak petang ini. Nak buat spaghetti.Takut jugak kalau tak jadi nanti. Apa kata kita fikir dulu resepi yang agak-agak anak-anak pun suka nak makan.

Cuba ini dulu:

Mee Yong Tau Foo

Kuah sup rencai:
Kisar udang dan daging sampai halus. Masukkan ke dalam periuk yang berisi air.
Masukkan telur putih sambil mengacaunya supaya ia pecah.

Hidangan yang direbus:
Bebola ikan, daging, ketam, bendeh, kangkung. kobis bunga, udang, telur punyuh

Sambal cili:
Tumbuk cili hidup bersama udang kering dan ikan bilis yang telah digoreng sampai hancur. (Boleh dikisar juga).

Sambal kicap:
Potong dadu bawang merah dan tomato. Campurkan dengan kicap masin dan manis.

Selamat mencuba!

Friday, September 5, 2008

Mencari Matlamat yang Masih Blurr...


Kenapa hati ini masih tercari-cari satu ketetapan matlamat hidup yang masih terumbang ambing dan belum pasti. Kenapa???. Aku memang ingin berjaya. Puas sudah aku membaca setiap topik motivasi coretan pelbagai insan yang telah pun bergelar jutawan. Apa yang aku inginkan sebenarnya?. Ya aku inginkan kejayaan. Tapi kejayaan yang bagaimana rupa dan wajahnya. Itu yang aku masih tidak tahu. Tolong sesiapa diluar sana bantu aku untuk mencari matlamat dalam hidup ini. Matlamat. Kenapa matlamat bukan kejayaan. Yelah sebab aku masih belum jumpa matlamat dalam hidup. Tulah sebab belum jumpa lagi kejayaan. Apa???? sudah seusia 32 tahun kau masih belum ada matlamat lagi!.

Duhai insan yang inginkan kejayaan, ketahuilah tiada matlamat tiadalah kejayaan. Binalah satu matlamat dalam hidup anda pasti akan mengejarnya sehingga berjaya. Hanya untuk orang yang sanggup mengejar sahaja.

Thursday, July 24, 2008

Sudah Ajal MU IBU....(part 2)

Siang bersulam malam, malam mengukir keresahan. Risau dan binggung fikiran maisarah melihatkan keadaan emak yang belum reda dari kesakitan yang menyusuk dirinya. Jarang sekali emak mengalami kesakitan sebegini teruk. Fikir Maisarah kenapa dan apa masalah yang dialaminya. Doktor telah mengesahkan emak cuma mengalami sakit otot atau sakit urat sahaja. Xray pun sudah diambil, tiada apa-apa keabnormalan yang ditemui. Tetapi malam semakin memekat emak lansung tiada perubahan.
"Emak kita pergi hospital semula. Mai takut doktor tidak dapat kesan mungkin emak ada batu hempedu dibahagian kanan perut tu. Biasanya kalau sakit di situ, ada kemungkinan ada batu hempedu. Rawatannya adalah pembedahan. Selagi tidak dikeluarkan, selagi itu emak rasa sakit." jelas Maisarah yang juga seorang doktor di klinik swasta.
" Aku tak mahu, nanti tunggu lama macam semalam kat kecemasan." keluh emak dalam kesakitan.
" Ok kalau macam itu, Mai hantar pergi Klinik Al-Azhim. Jom kita bersiap." Maisarah memujuk emaknya. Mereka bersiap untuk ke klinik. Ketika itu jam tepat pukul 12.30 malam. Sementara itu, Faizol tengah sibuk mendodoi anak-anak untuk tidur. Luqman kelihatan resah dan merengeksahaja kerana bellum dapat melelapkan mata.
"Kali ini biarlah aku yang bawa emak ke klinik pula. Mungkin boleh minta dokto buat pemeriksaan lebih terliti." detik hati Maisarah.
Laju kereta meluncur dalam kepekatan malam bersama samar-samar lampu neon menerangi suasana malam hening itu. Hati Maisarah tenang membawa emak ke klinik. Harapannya emak akan sembuh selepas rawatan kedua ini.
"Insyallah, Ya Allah engkau sembuhkanlah ibuku." rintih hati kecilnya.
Semalam hari pertama emak sakit, sempat juga dia menunaikan solat hajat untuk mendoakan kesihatan emak. Tiada siapa di dunia ini yang lebih penting melainkan emak. Kasih sayang ibu tidak pernah putus walaupun kadang-kadang hati kecil selalu terusik dengan gangguan syaitan yang menghasut fikiran bahawa emak lebih menyayangi kakak berbanding Maisarah. "Ah! bisikan jahat. Emak adalah satu-satunya insan yang banyak berkorban untuk aku. Dia yang membela aku. Dia juga yang membela anak-anak aku." nasihat Maisarah untuk memadamkan bisikan itu.
" Ya Allah kesihatannya adalah kesihatan aku. Dia ada dalam diri aku. Berilah kesembuhan buat dirinya." berkali-kali Maisarah memanjatkan doa pada Tuhan.
Nah!. Ternyata pemeriksaan kedua juga menunjukkan emak tiada masalah serius. Tiada demam, cuma gula dalam darah naik sedikit dan tekanan darah rendah sedikit. Jantung dan paru-paru normal. Emak dehidrat. Emak perlu minum air lebih sedkit jelas doktor yang memeriksanya. Penjelasan itu melegakan hati Maisarah. Sekurang-kurangnya Tuhan memperkenankan doanya.
Semalaman Maisarah sentiasa berada disisi emaknya. Tidak sanggup hendak dibiar emak tidur keseorangan dalam keadaan yang belum stabil. Ubat sudah diberi, tubuh emak dibersihkan dan rambutnya disikat kemas. Tilam magnet dibentangkan supaya emak selesa dan mudah-mudah dapat megurangkan penyakit yang dialaminya.
" Apa cahaya lalu depan mak ni." jelas emak.
" Mak tidur jangan banyak fikir. nanti Mai gosok badan dan kaki emak." pujuk Maisarah.
"Kakak kau tak telefon ke?. Suruh dia balik. Emak takut tak sempat jumpa dia." keluh emak lagi.
" Tadi abang Zikri ada telefon dia balik esok pagi. Emak nak Mai suruh dia balik malam in ke. Boleh Mai telefonkan sekarang." Risau hati Mai melihat emak merintih dan mengenangkan anak-anaknya seorang demi seorang diungkapkan cerita walaupun dirinya sedang mengerang kesakitan yang belum tiba saat reda.
" Oo. Kalau macam itu tak payah telefon. nanti buat susah dia." emak merebahkan kepalanya untuk baring. Tetapi tidak boleh kerana dia susah hendak nafas dan sakit bertambah perit.
" Ya Allah kenapa dengan emak ini. Nafas dia semakin laju." keluh maisarah sambil mengurut badan dan kemudian di hujung kedua-dua kaki. Teringat Maisarah kata-katanya pada emak petang tadi. Waktu itu dia mengurut badan emak sambil memuji tubuh dan kaki emak yang kelihatan bersih, sihat dan cantik. Biasanya kalau ada DM, kulit akan kelihatan kering dan berkudis. Tetapi emak lain, kulitnya begitu bersih dan tiada kesan jangkitan kulat pun di celah-celah kakinya.
"Alhamdulillah Tuhan Kau perlihara ibuku secantik dan sesihat ini selama hayatnya, aku bersyukur kepada engkau wahai Tuhanku." detik hati kecil itu lagi.

Sudah Ajal MU IBU....(part 1)

Alarm telefon kedengaran, menujukkan waktu tepat 6.30pagi. Jari jemari merayap di bawah bantal mencari telefon untuk menutup bunyi alarm supaya tidak megejutkan semua isi rumah yang masih beradu terutama anak-anak kecil yang masih terlena dibuai mimpi. Maisarah bingkas menyelak selimut yang membaluti dirinya dan duduk sambil menadah tangan ke atas mengucapkan kalimah alhamdulillah dan doa bangun tidur lalu dikaupkan ke mukanya.
"Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa menidur dan membangkitkan aku dengan izinnya." detik hati kecil maisarah.
"Krek..." bunyi daun pintu bilik dibuka perlahan-lahan.
"Kenapa bilik emak masih gelap. Tak bangun solat Subuh ke atau sudah selesai." bicara hatinya yang kelihatan serba salah untuk mengejutkan emaknya. Kebiasaan hari, emak akan bangkit dahulu berbanding dengan mereka suami isteri.
"Ah..mungkin emak sudah selesai sembahyang dan tidur semula agaknya." tegas hati Sarah sekali lagi.
Bunyi ayam berkokok riuh berdendangan di luar sana menerjah dingin pagi yang masih terasa kedinginan dan kedinginan. Kalau boleh terasa hendak disambung berselibung di bawah gebar sementara menanti hangat mentari menjenguk di kaki langit. Tetapi sudah menjadi rutin Maisarah dan suaminya Zaiful, akan bergegas bersama-sama bersiap untuk persediaan ke tempat kerja dan persepiapan anak-anak untuk ke sekolah.
"Bang Long, kalau Bang Long bangun pagi tak menangis itu tandanya abang sihat dan sayang ummi. Kakak pun macam tu. Kakak sayang ummi tak?. Kalau sayang jom kita mandi. Baba dah nak pergi kerja tu. Bangun la nanti boleh salam Baba."pujuk Maisarah untuk anak-anaknya yang comel-comel. Hakimi 5 tahun dan Saffa' 4 tahun. Kedua-duanya akan dihantar ke tadika PPKK Bijak Bistari. Manakala Luqman 2 tahun dibiarkan tidur.
Jam sudah pukul 8.00 pagi pintu bilik emak masih tertutup. Pelik dan lain dari kebiasaanya.
" Kenapa nenek tak bangun lagi ya. Abang dah nak pergi sekolah ni. Apa kata abang dan kakak pergi tengok nenek dalam bilik. Kejutkan nenek dan salam. Bagitau nenek abang dan kakak nak pergi sekolah." jelas Maisarah kepada ana-anaknya.
Sudah menjadi kelaziman setiap pagi sebelum anak-anaknya ke sekolah, Maisarah akan menyuruh mereka bersalaman dengan neneknya. Nilai murni dan adab bersama orang yang dewasa perlu dipupuk dari peringkat kecil lagi. maisarah sangat mengimpkan anak-anaknya membesar dalam keluarga yang penuh ukhwah Isalm dan disiplin yang kuat.
"Abang, abang bagitau pada ummi, nenek demam. Nenek tak boleh bangun, mabuk dan pening kepala." kedengaran suara emak menjelaskan kepada Hakim kenapa dia masih tidak bangun lagi hari ini. Penjelasan itu merungkaikan muslihat yang tercipta, tersembunyi dan samar dari pagi tadi hingga ke saat itu. Rupa-rupanya emak tidak sihat hari ini. Terkeju hati Maisarah bila mendengar keluhan emak itu.
" Emak Mai nak hantar anak ke sekolah. Luqman masih tidur. Emak tak payah bangun dulu. Nanti Mai balik, Mai beri ubat. Pergi dulu ya." pinta Maisarah yang agak tergesa-gesa untuk menghantar anak-anaknya dan fikirannya sudah mula berselirat memikirkan kesihatan emaknya.
" Bagaimana dengan Luqman. Siapa nak jaga. Emak tak sihat. Hantar nurseri PPKK nanti emak marah. Hah.. minta tolong Mak Lang lah untuk jaga hari ini. Insyallah dia mahu." bisik hati kecil Maisarah yang masih meruntun tidak habis-habis mengenangkan emaknya yang tiba-tiba mengadu demam. Pelik pun ada. Semalam nampak sihat. Sempat lagi pergi mengaji walaupun jam di dinding sudah pun pukul 11.30 malam. Tak pernah emak berkelakuan seperti itu.

Wednesday, April 16, 2008

Siapa terpijak tahi ayam ?

"Kok, kok, kok, kok...." bunyi suara ayam buatan. Pagi-pagi tepat sahaja pukul 7.30, ummi sudah mula buat bising dengan suara ayam buatan untuk mengejutkan mereka berdua. Bising. "Buka mata Abang Long, cepat bangun sayang. Hari ini kamu berdua kena pergi ke sekolah. Bangun Maisarah. Amboi... meliut lentukkan badan. Syok habislah tu tidur. Cepat....jerit ummi lagi.

" Ummi, abang nak air panas, sejuk ni" keluh Hakimi, anak yang sulong. " Kakak nak air sejuk ummi" pinta adiknya pula Maisarah. Macam-macam kerenah anak-anak. " Kakak dan abang jangan lupa gosok gigi, kalau tak gigi rosak dan berulat" nasihat ummi. " Mandi betul-betul dan sapu seluruh badan dengan sabun. Mandi bersih-bersih." Nasihat ummi tak berhenti-henti.

Jam tepat pukul 7.45 pagi. " Mai.. jangan termenung lagi cepat lap badan tu dan pakai baju sekolah." Ummi tengah sibuk menguruskan adik yang kecil Muhammad Luqman Hakim. Dia pun sama sibuk bangun pagi-pagi. "Ok semua dah siap, minum susu dulu dan roti." Jerit ummi dari bilik.

" Jom cepat, abang dan kakak salam nenek dulu." kata ummi. Sementara ummi panaskan enjin kereta, abang dan kakak sudah bersedia di luar menunggu masa untuk naik kereta. "Hati-hati jangan pijak kelopak air itu, nanti seluar basah" bebel ummi lagi kepada Hakimi. Tiba-tiba nenek mengeluh " Alamak siapa lah yang terpijak tahi ayam ni." Dalam hati ummi ini mesti abang Long atau kakak. "Emmm..." keluh ummi.

"Ummi selalu pesan abang dan kakak. Kalau jalan tengok bawah takut-takut terpijak benda kotor macam tahi ayam tu". Nasihat ummi. " Cuba tengok tapak kasut masing-masing, ada tak bekas tahi ayam" Jelas ummi. " Tak ada lah ummi kasut abang bersih, abang tak pijak pun". kata Hakimi dengan tegas. "Kakak pun bersih je, tak de bekas tahi ayam" kata Maisarah mempertahan dirinya pula. " Tapi ada bau busuk ummi." keluh Maisarah. Ummi tidak menghiraukan kata-kata tersebut sebab ummi pun tak bau apa-apa.

Tepat pukul 800 pagi, kami semua sampai di hadapan sekolah PPKK Bijak Bistari. "Semua tunjukkan kasut ummi nak check ada tahi ayam ke tidak". Sambil bersalaman dengan mereka berdua, ummi melihat tapak kasut. " Bersih semuanya. Nasib baik tidak terpijak tahi ayam tu. kalau tak terpaksa balik semula untuk tukarkan kasut."

Laju kereta dipandu ummi meninggalkan perkarangan sekolah PPKK Bijak Bistari. Hari ini perlu singgah rumah kawan ummi untuk ambil ubat. Sampai di hadapan rumahnya, ummi pun meneriak nama dia, tapi lansung tak de respon. Tiba ada suara kedengaran " cuba panggil di belakang rumah takut mereka tidak dengar suara awak" jerit tuan rumah sebelah. "Terima kasih" balas ummi. Lantas ummi pun ke belakang rumah Mazny dan meneriak namanya lagi. Tiba-tiba pintu pun dibuka. "Hah Sara, sekejapnya ambil ubat" pinta Mazny. Kurang 2 saat, dia keluar semula dan menyerahakn bungkusan yang dipinta. " Terma kasih dan minta diri dulu" jelas ummi. Seboleh tidak ummi hendak mengejar masa untuk ke pejabat pula. Maklumlah jam dah pukul 8.30pagi. "Sama-sama " jelas Mazny.

Sampa di kereta ummi terus mencampakkan bungkusan di tempat duduk belakang. " Alamak tahi ayam." Jadi pastilah anak-anak ummi yang sudah terdudukkan tahi ayam ini. Patutlah Maisarah mengadu bau busuk. " Kesiannya" keluh hati ummi.

Thursday, March 20, 2008

Rawatan Menggunakan Talbinah

Salam MaulidulRasul atas Junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Semoga sejahtera ke atasnya serta keluarga dan seluruh umat Islam yang beriman. Subahanallah.

Nak kongsi rahsia perubatan Islam Annabawi iaitu menggunakan Talbinah. Sabda Rasulullah SAW " Talbinah melegakan sanubari orang yang sakit dan menghilangkan sebahagian kesedihan"

Kepentingan kesihatan:

untuk memulihakan penyakit seperti; hati, demam, sakt dada, darah tinggi,letih, kanser, radang usus, infeksi, masalah pernaasan, sakit perut, lemaha jantung, lemah syahwat, insomnia, nfeksi salur kencing.

Wednesday, March 19, 2008

Kembali Kepada Amalan Nabi

Salam sejahtera. Sempena Hari MaulidulRasul pada esok hari, sama-samalah kta mengucapkan selawat banyak-banyak untuk dihadiahkan kepada Rasulullah SAW.

Kat sini nak tambah sikit ilmu yang saya perolehi dari bacaan sampingan mengenai ilmu perubatan cara Nabi junjingan besar kita yang semakin dilupakan. Berikut senarainya;

  1. Ubat-ubat natural
  2. Ubat-ubat Ilahiah
  3. Kombinasi kedua-duanya.
Secara detailnya adalah seperti berikut;

  1. Hijamah (bekam)
  2. Habbatus-sauda'
  3. Madu
  4. Talbinah
  5. Itsmid
  6. Kam'ah
  7. Udul-hindy
  8. Air kencing unta dan air susunya
  9. Utrujah (limau)
  10. Al-Arzah
  11. Al-Idzkhir (lemon grass)
  12. Al-Bitthih (tembikai)
  13. At-Tamr (kurma)
  14. At-Tin
  15. As-Tsarid (makanan dari daging dan roti)
  16. Al-Harir (sutera)
  17. Al-Khall (cuka)
  18. Ar-Ruthab (kurma matang yang belum dikeringkan)
  19. Raihan (sejenis daun kemangi)
  20. Ar-Rumman (Buah Delima)
  21. Az-zait (minyak zaitun)
  22. Az-Zabad (keju/mentega)
  23. Az-Zanjabil (Halia)
  24. As-Siwak
  25. Ikan
  26. As-Silq (Jenis ubi untuk sayur/ white beet)
  27. Lemak/Gajih
  28. At-Thalh (pohon pisang)
  29. At-Thal' (mayang kurma)
  30. Al-'Inab (buah anggur)
  31. Al-Quran
  32. Al-Qitstsa' (mentimun)
  33. Al-Kabbats
  34. Al-Katm (Lada hitam)
  35. Daging
  36. An-Nabq (Buah pohon bidara)
  37. Al-Yaqthin (Labu)

Tuesday, February 5, 2008

Sendiri mau ingat...

Sendiri mau tengok la....hah alkisahnya itulah halnya. Kisah ni sebagai pengajaran untuk orang-orang yang suka menegur orang lain tapi diri sendiri tak perihatin terhadap dirinya sendiri. Itulah yang belaku pada diri ummi sendiri. Kisahnya bergini, semalam ummi dapat result ujian darah emak ummi. Mak oi...tingginya kolestrol dan gula...hem...apalagi ummi dah plan lah apa nak dileterkan kat mak ummi tu. Maklumlah mak ummi ni memang handal bab masak-memasak. Sebutlah apa je dia tahu masak dan sedap pulak tu.

Sebenarnya ummi memang selalu tegur cara dia makan dan masak. Tapi dia selalu komplen balik macam ni tau "kalau semua dah tokleh makan abih nak makan apa". Itu yang tak sedap nak di dengar tu. Lagi satu kakak dan mak sedara ummi marah sebab ummi selalu sangat kontrol cara dia makan. Sejak tu ummi dah jarang tegur dia makan. Ummi cuma perhati dari jauh je.Tapi ummi selalu ngintip dia makan. Mak ummi bukan pelahap tapi dia suka hidangan yang ada tu habis dan tak terbuang. Kalau terbuang dia kata " membazir je rezeki ni, tak baik..." Hah tu lah dia membazir. Satu hal jugak tak. Jadi ibu-ibu kat luar tu pastikan anda jangan jadi mangsa menghabiskan hidangan , anda mesti masak secukup-cukupnya bersesuaian dengan bilangan ahli dalam rumah tu. Betul...kalau tak anda yang akan terpaksa jadi pemangsa untuk semua baki hidangan kat rumah tu. At last anda yang banyak simpan penyakit kronik.

So ceritanya begini, untuk ummi menegur semula habit mak ummi tu, ummi pun planlah taknak tegur direct, tapi indiect. Plan punya plan ummi pun cakaplah masa ummi nak pergi kerja. Dengan nada yang agak tinggi sikit tapi tak marah cuma nampak sepeti bergurau. Ummi pun sound " mak lepas ni mak tokleh makan sambal banyak-banyak, kurangkan minyak dalam masakan, jangan makan daging, jangan makan kulit ayam dan makan emping jagung 2 kali sehari selama sebulan" Wah-wah syoknye menegur. Masa tu pulak ummi tengah masuk dalam kereta dan nak stat enjen. Dijadikan cerita masa ummi sibuk berleter tu rupanya ummi tertinggal satu kasut kat luar. Apalgi mak ummi pun sound balik " Hah yelah tu negur orang je dia tu kasut pun tertinggal kat luar nanti sampai kat tempat kerja baru nak perasan pakai sebelah je kasut". Ummi pun jenguk kat luar pintu kereta tu. "Alamak, macam mana kasut pun boleh tertinggal kat luar?". "Ah...malu jugak muka ni" ngeluh dalam hati ummi. Tulah tegur orang tak kena tempat sampai masa kepentingan diri sendiri pun tak ambik kira.

Itulah kisahnya. Bukan tak boleh tegur tapi perlu kena dengan tempat dan jangan tergesa-gesa. Silap-silap orang akan nampak kelemahan dan kesilapan kita. Kalau nak nasihat orang mesti dalam keadaan tenang dan bersedia, jangan hentam kromo je.

Thursday, January 31, 2008

Wajarkah Anak-anak Dikasari

Salam ukhwah,
Terima kasih kepada semua pengunjung dan akan kenalan siber. Tak tau kenapa hari ni tergerak nak membicarakan hal pukul anak. Logikkah atau patutkah anak sebesar 4 tahun dipukul, dilempang, ditampar, didenda sedemikan rupa. Walaupun si ibu mungkin tak bermaksud nak mendera tapi hanya nak mengajar anak-anaknya , adakah masih patut dilakukan anak sedemiakian rupa?. Ummi rasa mungkin si ibu atau si bapa pernah mengalami situasi seperti berikut, jadi dia melepaskan geram sebagai pengajaran untuk anak-anaknya dan melihat bagaimana perasaan anak tersebut bila diperlakukan sedemikian. Kes ni tak berapa teruk berbanding penderaan yang membawa kepada kecederaan fizikal anak-anak. Sebabnya mungkin si ibu atau si bapa hanya mempunyai pengalaman masa kecil yang biasa cuma latarbelakang keluaganya yang suka menggunakan kekerasan dalam mendidik anak-anak atau mendidik anak cara kasar. Kasar di sini bermaksud seperti menjerit, mengherdik atau mengertak anak-anak menggunakan percakapan yang kasar seperti "sial, bodoh, bahlol, bebal, "aku terajang kau nanti" dan sekali-sekala tangan dan kaki naik ke muka. Betul tak?. Kalau ibu dan bapa mempunyai pengalaman penjagaan keluarganya yang lepas cara yang lembut dan penuh kesabaran dan kesopanan, ianya pasti berbeza, walaupun anaknya begitu nakal sekali dia tak gunakan kekasaran sebaliknya mungkin hanya menyergah anak-anak dengan rotan atau paling maksima hanya mencubit perlahan di peha atau pun menggunakan time-out.


Persoalannya di sini patutkah atau wajarkah anak-anak tak kira latarbelakang ibu bapa mereka diperlaku secara kasar sebagai mengajar mereka supaya mengikut kata atau peratuan yang telah kita tetapkan??????.............................fikir-fikirkanlah

Monday, January 28, 2008

Turunnya Ayat Seribu Dinar



Salam sejahtera

Rasulullah s.a.w. besabda: " Sesiapa yang memutuskan (menyerahkan perkara dan urusannya) kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan baginya segala tolongannya; dan memberi rezeki kepadanya dari jalan yang tidak dijangkakan. Dan sesiapa yang menyerahkan urusannya kepada dunia maka Allah pula menyerahkan dia kepada dunia tersebut."

Kisah turunya ayat seribu dinar bermula dari satu kisah iaitu seorang sahabat nabi iaitu Auf bin Malik al-Asyja'i telah ditawan oleh kaum musyrikin. Kemudian ayahnya telah mengadukan masalah itu kepada Rasulullah s.a.w . Lalu Rasullullah s.a.w menyuruhnya menghantar utusan kepada anaknya iaitu supaya memperbanyakkan menyebut "Tiada daya dan upaya melainkan dengan (kekuatan) Allah".

Akhirnya dengan kekuasaan Allah tangan yang terikat, terurai dan Auf keluar menyelamatkan diri dan bertembung dengan seekor unta kepunyaan pihak musuh. Lalu unta itu ditungganginya dan tiba-tiba sampai ke tempat belaan unta pihak musuh. Auf terus menjerit dan unta-unta itu datang kepadanya dan mengiringinya sehingga ke tempat kediamannya.

Sampai Auf di halaman rumahnya, ayah dan ibunya sangat terkejut dan mengucapkan syukur dengan kebesaran Allah. Lalu dia terus berjumpa dengan Rasulullah s.a.w dan menceritakan khabar gembira kisah anaknya yang telah selamat itu. Malik juga bertanya dengan Rasulullah s.a.w tentang unta-unta yang datang bersama anaknya. Maka Rasulullah s.a.w bersabda " Buatlah apa yang engkau suka sebagaimana engkau buat dengan hartamu". Maka turunlah ayat Seribu Dinar.

Itulah kisahnya yang ramai tidak tahu rahsia di sebalik ayat tersebut. Maka amalkanlah selalu pasti dan yakin Allah akan kurniakan impian kita. Majulah orang-orang Islam!

Thursday, January 24, 2008

Cikgu Vs Ibu Bapa



Salam sejahtera.

Semoga pagi ini memberi seribu keberkatan kepada semua sahabat diluar sana. Seperti biasa ummi teruskan catatan inspirasi ini dengan luahan perasaan seorang cikgu dalam memberi didikan kepada anak-anak murid zaman malaysia membangun ni. Setelah mendengar keluhan itu, terfikir difikiran ummi " Apa sudah jadi denga realiti dunia sekarang?". Kita terlalu banyak menonton program realiti samapi tak sedar hakikat dan realiti yang sebenar kita lalui dalam mendidik generasi anak-anak zaman sekarang. Ummi bercakap sebagai seorang ibu yang melihat kemunduran akhlak anak-anak sekarang yang ummi rasakan hampir 90% berpunca dari institusi keluarga. Ini bukan kajian sebenar ini hanya peratusan dari pemerhatian ummi saja.

Apa yang membuatkan ummi terpanggil untuk coretan ini ialah bagaimana luahan guru itu yang menceritakan perangai anak muridnya. Mereka lansung tidak menghormati guru, biadap dan banyak sangat terpesong kepada unsur hiburan dan seks.

Sentuh hal hiburan dan seksual, topik ini memang sangat berkaitan dan memberi impak besar dalam perubahan akhlak pelajar sekarang. Bayangkan pelajar sekolah menengah datang ke sekolah dengan rambut berwarna-warni dan bawa cd lucah ke sekolah. Hai mana pergi ibu bapa yang lansung tak ambil tahu hal anak-anak. Tugas guru mendidik pelajar bukan bemula dari akarnya. Didikan dari akar umbi bermula dari rumah dan bila dah tumbuh pucuk barulah tanggungjawab guru ditambah dengan memberi lebih baja dan membuang daun-daun mati yang tak berguna.

Ibu bapa perlu sensitif dengan perkembangan sosial anak-anak. Ibu bapa perlu kembali kepada ajaran Islam dalam mendidik anak-anak. Didikan Islam paling sempurna kerana ia meliputi cara hidup paling baik di dunia. Kita perlu ubah minda anak-anak kepada membudayakan cara hidup Islam bukan budaya melayu atau jawa atau barat. Dari perkara kecil seperti cara bercakap tidak menengking dan bersopan kepada perkara yang paling besariaitu sembahyang. Saya yakin semua ibu-bapa mempraktiskan perkara itu tapi sejauh mana keberkesanannya pada anak-anak kita perlu lihat kepada diri ibu bapa itu sendiri. Kalau diri ibu bapa itu tidak terkesan apatah lagi kepada anak-anak. Terakhir sekali dalam mendidik anak-anak ibu bapa jangan lakukan sendirian tanpa meminta pertolongan. Pertolongan siapa, pertolongan Allah. Bagaimana nak minta, adalah melalui doa. Istimewanya orang Islam kerana ada senjata "doa". Pastikan kita berdoa siang dan malam setiap lepas solat untuk anak-anak yang soleh dan solehah. Fikir positif pasti dan pasti serta yakin Allah akan memberi apa yang diminta. Wasalam

Wednesday, January 23, 2008

Penghujung nyawa



Salam ukhwah...

Mati.....ingatlah setiap manusia akan melaluinya. Cuma masa saja yang akan menentukan bila dan bagaimana kita melalui saat itu. Jauh disudut hati ummi, rasa takut yang amat sangat bila mengenangkan bagaimana saat kita akan menghadapi situasi itu. Ya, bukan ummi saja yang takut, malah semua orang. Sedarlah insan kematian adalah satu kemestian bagi setiap insan yang hidup. Baru-bau ini, tanggal 20 Disember telah memberi satu kesedaran dan keinsafan bagi ummi. Sehingga saat ini ummi masih lagi terbayangkan saat itu.

Jam di dinding tepat pukul 3 petang. Petang sabtu itu agak membosankan sebab anak-anak ummi tiada di rumah. Semuanya keluar bersama neneknya ke rumah saudara. Jadi nak tak nak ummi pun ambil kesempatan berehat dirumah makcik saudara di sebelah rumah. Penat pun ada juga rasanya sebab ummi masih berkerja lagi waktu tu, cuma balik berehat saja. Kebetulan ada rumah saudara ummi buat kenduri kahwin, jadi ummi pun kuat hati untuk pegi ke rumahnya. Kalau ikutkan hati malas rasanya. Tapi perrgi juga la.

Tengahhari sabtu itu panas sangat, lepas ummi balik dari kenduri, ummi pun berehat sekejap sambil baca surat khabar di rumah mak lang ummi. "Alamak, ummi punya handphone kehabisan bateri". Mulanya ummi malas nak onkan dan 'recharge' semula . Tapi hati ini mendesak sangat lalu ummi pun bangun semula dan capai charger telefon dan 'recharge'. Tak sampai 5 minit. "Tet, tet, tet....." handphone ummi berbunyi. " Hello, ini kak Ju, ummi kat mana ni" kedengaan suara dari telefon ummi. Belum sempat dijawab semula suara tu pun memberitahu ummi " Datang cepat kat hospital, Kak Ju tengok Kak Yah lain macam je macam dah nazak". Bertedup kencang jantung ummi dan hairan yang amat sangat kenapa Kak Ju yang baru balik dari Kl dah tau Kak Yah yang dah lama berada kat hospital tu sedang nazak. Terfikir hati ummi "kenapa anak-anak dia tak hubungi ummi?". "Ah... tak perlu dihiraukan soalan-soalan tu" lantas ummi terus pecut kereta ke hospital Melaka Unit Paliative Care. Tah kenapa hari ni ummi letih sangat dan mengantuk sekali. Tapi ummi teruskan juga walaupun mengantuk. Perjalanan ke hospital hanya 7 minit. Tak jauh.

Sampai saja dimuka pintu PCU ummi terus bergegas ke bilik Kak Yah. Kak Yah adalah kakak ipar ummi yang dah sebulan terlantar di unit ini. Arwah telah mengidap kanser ovari selama 3 tahun. Arwah selalu menghubungi ummi kalau ada masalah dan bantuan yang diperlukan. Arwah seorang yang sangat tabah dan baik. Lama dia mengharungi penderitaan ini.

Sebaik saja ummi melihat saja tubuh yang terkujur tu terus ummi peluk kepalanya dan sampaikan kalimah "Laillahaillah" banyak-banyak kali melalui telinganya. Ummi rasa kaki dan tangannya dah sejuk dan pucat sekali. Tapi ketika itu matanya masih terbuka dan ummi nampak nafasnya masih ada walaupun pendek. Ummi terus ke kaunter bertanyakan hal kakak ipar kepada jururawat. Jawapannya serupa beliau sedang nazak. Ummi akur dan ummi fikir tidak perlu diusahakan apa-apa, ummi redha dia pergi sebab ummi tahu keadaan dia. ummi tahu penderitaan yang dihadapinya disebabkan kanser yang telah merebak ke organ lain. Begitulah dasyatnya kanser yang telah menjadi duri dalam daging.

Ummi kembali semula ke kamar Kak Yah, saat ini ummi lihat perubahan yang amat ketara. Ummi lihat arwah seperti telah pergi menghembuskan nafas yang terakhir. Ummi sempat melihat tarikan nafas yang terakhir yang sangat lembut tanpa dengusan lansung. Demi Allah inilah kali pertama ummi melihat dan kendalikan jasad yang bernyawa menghembuskan nafas buat kali terakhir. Demi Allah betapa hati ummi tersentuh sekali melihat bertapa begitulah kekuasaan Allah meniupkan nyawa dan menarik semula nyawa yang ditiupkan itu. Pelbagai perasaan terhambur difikiran ummi. Takut, gentar,insaf dan redha. Lantas itu ummi terus kaup mukanya dan memberitahu suaminya dan 3 anak-anak lelakinya. " Shuib, emak dah tak da" sebak suara ummi memeluk anak saudara ummi yang baru berumur 17 tahun. Menangis tak keruan anak lelaki itu sepeti tidak menerima emaknya telah pergi buat selama-lamanya. Tersentuh hati ummi. Begitulah bila orang yang tersayang pergi meninggalkan kita, lebih-lebih lagi ibu, emak atau ummi.

Sahabat, sehingga saat ini ummi masih terkenangkan saat-saat ketika dia menghembuskan nafasnya buat kali terakhir. Sungguh semua ini kuasa Allah, sangat lembut tarikan nafas itu. Syukur bagi arwah yang telah menerima bahagiannya. Saat kita belum tahu lagi macam mana. Itulah yang amat terkesan sekali dalam hati ummi. Ummi sungguh insaf melihat situasi itu.

Semoga Allah memberkati rohnya dan menempatkan dia diantara orang-orang yang soleh dan solehah. Insyallah.

Thursday, January 17, 2008

Emosi Si Manja


Emosi biasa dikaitkan dengan perubahan perasaan yang dimiliki oleh setiap mahluk di muka bumi ini. Perkataan emosi berasal dari perkataan Greek iaitu “emovere” yang bermaksud ” untuk keluar”. Emosi adalah satu terma yang diguna pakai bagi mewakili satu perubahan serentak yang berlaku dalam tubuh kita iaitu perubahan fisiologi dan psikologi. Perubahan ini akan mengeluarkan pelbagai reaksi emosi seperti sedih, marah dan lain-lain. Semua manusia akan merasa kepuasan apabila dapat mengeluarkan emosi yang dialaminya.

Begitu juga seorang bayi atau kanak-kanak. ramai yang percaya bahawa bayi/kanak-kanak hanya mempunyai satu emosi sahaja. Sebenarnya mengikut kajian, bayi dilahirkan dengan beberapa emosi asas seperti minat, sedih, gembira, marah, terkejut, malu, benci dan takut dalam tempoh lapan bulan pertama kelahiran. Perubahan emosi tersebut adalah seperti berikut:

1. minat-sejak lahir
2. kesedihan-sejak lahir
3. benci- sejak lahir
4. gembira- 1-2 bulan
5. marah- 2-3 bulan
6. terkejut- 3-4 bulan
7. malu- 4-5 bulan
8. takut- 6-8 bulan

Apabila mereka mencecah umur 2 tahun, kanak-kanak akan lebih bersosial dan berdikari. Walaubagaimanapun, perubahan ini bergantung dan berubah mengikut keadaan persekitaran dan suasana sesebuah keluarga.

Rumahku Surga ku



Keluarga adalah asas kepada sebuah masyarakat. Masyarakat cemerlang dibina daripada keutuhan ikatan kekeluargaan yang cemerlang. Jikalau pincang institusi kekeluargaan ini maka lemahlah sebuah binaan masyarakatnya. Binaan ini mestilah seimbang tiada istilah untuk senget sebelah demi menjamin masa depan yang gemilang. Wah, wah.. cantik dan dalam benar maksud ungkapan barisan susunan ayat-ayat ini. Tapi adakah ia secantik dan seindah realiti yang sedang kita lalui sekarang.

Anak adalah elemen yang paling penting dalam sesebuah keluarga. Dari proses kelahiran sehingga mereka menjejaki alam dewasa, tanggungjawab ibu bapa masih terasa. Maknanya bukanlah selepas anak-anak sudah 21 tahun mereka boleh dapat kunci kebebasan dan tidak terikat lansung dengan ibu bapa mereka. Sudah jelas lagi bersuluh, mendidik anak-anak memerlukan komitmen yang tinggi. Biarpun sesusah mana kehidupan yang dilalui mendidik anak-anak menjadi insan yang berguna adalah satu matlamat yang perlu dicapai.

Mendidik adalah satu proses pembelajaran. Untuk mendidik kita perlukan ilmu dan pengalaman. Ilmu mendidik anak boleh diperolehi melalui pemerhatian, pengalaman dan juga pembacaan. Terdapat banyak buku ilmiah yang berkisarkan tentang ilmu keibubapaan diluar sana. Kat sini saya nak kongsi bersama tip-tip ilmu-ilmu yang patut dimilik oleh ibu bapa. Moga-moga ianya dapat memberi manfaat kepada semua untuk digunapakai.

Jom teruskan pembacaan anda. Ok kita cerita sikit tentang ilmu-ilmu tersebut:

1. Ilmu agama. Dalami lmu tersebut supaya kita dapat mendidik mereka menjiwai ilmu ini. Moga-moga ilmu ini menjadi pegangan asas dalam kehidupan mereka. Contohnya kita perlu ajari mereka bersolat, azan, puasa, bersedekah, membaca al quran dan banyak lagi ilmu merangkumi ilmu fiqah, tauhid, sirah islam, tasawuf dan lain-lain.
2. Ilmu ekonomi. Dalam hal ini pula, jelas kita perlu mendidik mereka hal-hal kewangan agar mereka faham dengan situasi kewangan keluarga seperti perbelajaan rumah dan pengagihan wang untuk perbelajaan harian mereka. Ini bukan bermakna memberi tekanan dan bebanan kepada mereka tetapi memberi gambaran bahawa ada perkara yang kita lakukan atau inginkan terpaksa menggunakan wang ringgit. Contohnya menyediakan makanan harian, dimana bapa mesti membeli barang mentah untuk ibu memasak makan. Begitu juga menghantar mereka ke sekolah. Oleh itu dari sini mereka akan faham hal-hal pembahagian wang dan memahami serta menghargai penat peluh ibu bapa mencari rezeki untuk mendapatkan wang. Secara tidak lansung mereka akan belajar berdikari dan tidak membazir.
3. Ilmu komunikasi. Komunikasi amat penting kerana ia juga asas dalam sesuatu hubungan dalam masyarakat yang lebih besar. Sebelum anak-anak meniru cara berkomunikasi yang salah dari luar patutlah kita menyemai mereka dengan komunikasi yang betul dari rumah. Dalam mendidik ilmu berkomunikasi ia bukan hanya menyentuh cara bercakap tetapi merangkumi ekpresi muka, alunan suara dan susunan ayat. Dicantikkan lagi dengan adab budi bicara yang sopan dan menghormati serta menghargai orang lain. Rasanya kalaulah ibu bapa melihat anak-anak yang mempunyai budi bahasa yang tinggi dan tutur kata yang sopan pasti menjadi kebanggaan kepada keluarga. Betul tak?
4. ilmu kesihatan. Jangan anggap ia bukan tanggungjawab ibu bapa sebaliknya ia adalah keperluan yang amat penting bagi menjamin kesihatan keluarga yang baik serta terhindar dari gejala penyakit Contohnya kalau kita tidak tahu tanda-tanda demam panas, apa akan jadi pada anak kecil kita. Contoh yang lain jika salah seorang daripada kita mempunyai jangkitan pembawa hepatitis B, apakah harus kita mendiamkan diri tanpa perlu membawa semua keluarga mendapatkan imunisasi sebagai langkah pencegahan. Selain itu hal-hal kebersihan makanan dan minuman, ibu bapa perlu tahu penyakit berjangkit yang berkaitan dengan pencemaran makanan dan minuman seperti taun dan kolera. Begitu juga persekitaran rumah yang perlu dibersihkan seiap hari agar terhindar dari jangkitan demam denggi. Semua in adalah tanggungjawab ibu bapa untuk memaklumkan maklumat kesihatan ini kepada mereka serta bertindak sewajarnya bersama mereka. Ingat ” pencegahan lebih penting daripada pengubatan”.

Ada banyak lagi ilmu-ilmu yang boleh dijadikan panduan kepada ibu bapa. Ini hanyalah asas ilmu-ilmu yang perlu ada dalam pendidikan anak-anak di rumah. semoga semua di atas akan menjadi panduan untuk ibu bapa di luar sana. Wasalam.

Sumber: panduan menjadi ibu bapa cemerlang (saat sulaiman)

Jom Baca “story book”

Ini hobi yang bagus ni. Bagi saya inilah hobi yan ingin disemai dalam sanubari anak-anak saya. Membaca adalah sumber ilmu. Jadi nak pikat si kecil untuk membaca perlulah lebihkan kreativiti supaya menarik perhatian mereka. Jom kita tengok apa agak nye tip-tip untuk pikat si kecil membaca:

* beli buku yang perkataannya mudah dan menggunakan ayat pendek.
* buku mesti gambar yang berwarna ( warna terang lagi menarik)
* cari masa yang sesuai seperti sebelum tidur.
* bacakan untuk si kecil dengan intonasi yang menarik, jelas dan kuat.
* bawa mereka ke perpustakaan atau kedai buku satu atau dua minggu sekali
* buat catatan buku yangtelah dibaca bersama
* bincang atau cerita semula sinopsis buku cerita yang telah dbaca tidak kira masa dalam kereta atau semasa menonton tv.
* jangan lupa hadiahkan buku cerita

3 tip ransang si manja minat belajar


Salam sejahtera,

Belajar adalah satu proses yang menggunakan minda. Jika proses in dilakukan secara paksaan ia akan menjejaskan pemikiran dan minat si manja anda. Oleh itu mari kita selongkar apakah tip yang berkesan untuk meransang minat mereka belajar secara natural tanpa dipaksa.

Tip 1: dedahkan si manja anda kepada pengalaman baru. Pertama berikan pendedahan kepada si manja untuk lebih mengenali dunia penuh maklumat. Anda boleh mengorak langkah awal dengan membacakan buku kepada si manja ketika mereka masih kecil. Apa jua jenis buku, sama ada buku hikayat ataupun geografi dan sains, ia akan membuka minda si manja kepada dunia baru.

Anda juga boleh membawa mereka ke tempat-tempat menarik seperti zoo, akuarium, muzium, taman bunga, tasik, kedai muzik. Ini membolehkan mereka memerhati persekitaran lain di luar rumah dan meransang proses pembelajarn dengan lebih berkesan.

Tip 2: Biar si manja menanam sendiri sifat ingin belajar

Kedua, sebagai ibu bapa, adalah penting untuk kita memberikan peluang kepada si manja memulakan proses pembelajaran mereka sendiri. Jika si manja anda meminati haiwan, bacakan mereka buku tentang haiwan dan bawalah mereka ke zoo. jika mereka berminat tentang kapal terbang, bawalah mereka ke lapangan terbang. Apabila anak-anak mula bertanya ” kenapa langit berwarna biru dan tanah berwarna coklat?” Ini menunjukkan bahawa mereka amat dahagakan ilmu pengetahuan. Sebagai ibu dan bapa kita perlu memberi perhatian kepada soalan-soalan tersebut dan cuba untuk menjawab dengan wajar. Apabila kita memjawab soalan-soalan tersebut ini memberitahu si manja bahawa pembelajaran mereka itu adalah penting buat kita.

Tip 3: Berkan galakan danpujlah si manja anda

Akhir sekali, sebagai ibu bapa kita boleh membantu si manja dengan memberikan pujian ke atas usaha mereka untuk belajar dan selalulah memberikan mereka galakan, meskipun mereka membuat kesilapan.

Kadangkala, keinginana kita untuk bersaing adalah tinggi dan kita mungkin terlalu menumpukan terhadap hasil berbanding tahap kemajuan. Kita perlu sedar bahawa si manja belajar pada tahapkelajuan yang berbeza. setiap kanak-kanak memiliki keupayaan unik tersendii.

sebagai contoh, apabila si manja belajar bagaimana untuk menulis atau membaca, mereka sudah tentu akan membuat kesilapan pada mulanya. Anda mestilah perbetulkan kesilapan mereka dengan cara lembut, tetapi tumpukan kepada usaha mereka dan bukannya kesilapan mereka.

Pembelajaran adalah satu penerokaan. Penerokaaan si manja bermakna mereka mencuba sesuatu yang baru dan ia bukanlah mudah. Sesuatu yang baru bermakna ia melibatkan risiko. Sebab itu, apabila si manja anda mencuba sesuatu perkara baru sepert membaca atau menulis, usahanya itu harus diberi ganjaran bukannya hukuman.

galakan penuh kasih sayang mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokan dan sihat. ia akan membantu si manja mencapai potensi mereka.

wasalam

Maafkan Si Anak….

salam sejahtera,

Seperti biasa, bila mula hari pertama setiap minggu ada saje perkara yang tidak kena. Kenapa jadi begitu?. Mungkinkah kita tidak bersedia atau memang sudah nasib malang tidak berbau. Pagi ni seperti hari-hari biasa, anak-anak akan dihantar ke tadika. Malangnya mood bercuti masih melekat dalam diri jadi masing-masing buat hal tak nak ke sekolah. Musim cuti sekolah memang mereka dihantar juga ke tadika. Tapi tak wajib. Sekadar menjaga dan aktiviti adalah bebas. Nak dikatakan takdir di pagi hari, tengah sibuk sangat menenteramkan anak-anak, “Bum…” Alamak kereta bergesel lagi dengan tembok rumah. Masuk ni dah kali ke-3 aku langgarkan kereta ni dengan benda mati. Duit lagi…dalam hati ni terasa juga geram dengan anak-anak aku. Bukan apa, terasa macam diaorang la punya hal ni. Walaumacam mana pun naluri si ibu tak berupaya nak marahkan mereka. Lagi pun diaorang bukan tahu apa pun. Ini kira nasib baik la tak de kemalangan jiwa. Kalau tak si ibu yang menyesal. Betul tak? Inilah dikatakan takdir. Tapi apa yang syoknya ialah setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Datang je ke tempat kerja aku terima cek RM480. Alhamdulillah itu lah hikmah dan rezeki namanya. Lagi pengalaman best yang dapat dilihat tanpa diduga , anak-anak aku seperti faham pulak dengan peristiwa yang berlaku pagi tadi. Diaorang pun minta maaf kat aku berkali-kali. Mula-mula tu buat-buat la masam muka. Saje nak tengok apa reaksi mereka. Si abang tak berputus asa terus memujuk untuk minta maaf. Lantas naluri si ibu terus menyambut salam dari tangan kecil si anak tu. Sejuk rasa hati.Itulah rahsianya kalau kita saling maaf di antara satu sama lain dan kita jadikan contoh dalam keluarga kita, insyallah anak-anak akan belajar dari pengalaman yang dilihat dan praktis kepada kita. Kalau nak diikutkan umur si abang yang baru 4 tahun tu belum tahu apa-apa lagi erti kemaafan. Tapi mungkin dia melihat dari luaran sifat itu, maka dia pun cuba meniru akhlak yang baik tu.

Inilah cerita yang dapat dipaparkan.Semoga menjadi teladan untuk kita, setiap yang baik pasti diteladani oleh anak-anak kita dan itulah yang kita harapkan dari mereka. Yang paling penting kita dahulu yang perlu memberi contoh yang baik untuk mereka sebab telah menjadi sifat si anak kecil suka meniru. Oleh itu mereka akan meniru apa jua yang ibu bapa lakukan.

Bermain bersama si kecil

Salam ukhuwah semua.

” Ummi, kakak nak main baby doll” rengek si kakak. ” mainla tapi ingat jangan bersepah” balas si ibu. Suasana begini adalah perkara biasa yang dialami oleh ibu-ibu yang mempunyai anak kecil berumur dalam lingkungan 3-6 tahun. Malangnya fahamkah mereka supaya bemain tanpa berselerak. Sebenarnya, aktiviti bemain bagi kanak-kanak berlaku secara natural dan suasana permainan akan pasti menjadi selerak kerana mereka mempunyai pelbagai imaginasi terhadap permainan tersebut dan menggunakan suasana luaran sebagai adaptasi dan pelengkap kepada aktiviti permainan mereka.

Bermain meupakan satu proses pembelajaan melalui pengalaman. Mereka menggunakan perkembangan deria, motor kasar dan halus, pemikiran, emosi dan pertuturan. Perkembangan bermain bagi kanak-kanak belaku secara bepeingkat iaitu;

1. Main pura-pura atau olok-olok- dalam pemainan ini kanak-kanak menggunakan sudu mainan untuk menyuap atau sikat mainan untuk menyikat rambut meeka.

2. Penghuraian objek- Kebanyakan mereka dalam lingkungan umur 18 bulan hingga 24 bulan. Mereka masih bermain pura-pura seperti menyikat rambut anak patung dengan sikat mainan tetapi permainan itu lebih meluas dengan memakaikan baju dan menidurkan anak patung mereka pula.

3. Mainan pura-pura atau olok-olok- Kebanyakan kanak-kanak bermula pada peringkat umur 3 tahun di mana mereka masih bermain olok-olok tetapi telah cuba menggunakan mainan lain untuk tujuan permainan itu seperti menggunakan penyapu sebagai kekuda.

4. Main sosiodramatik- Pada usia 4-5 tahun, mereka mula bermain “mak-mak” atau “ayah-ayah”. Permainan yang lebih meluas dan mempunya peranan dalam sesuatu permainan.

5. Menyedari peranan- Bermula ketika mereka berumur 6 tahun, di mana permainan dirancang dan ditetapkan peranan rakan-rakan sepermainan terlebih dahulu. Contoh seperti permainan “cari dan sembunyi”

6. Main berperaturan- Bermula pada peringkat sekolah rendah di mana permainan olok-olok telah hilang. Mereka bermain permainan yang lebih rumit dan mempunyai peraturan seperti permainan “dam” dan “guli”.

Perubahan corak permainan ini sangat ketara dan saya pasti setiap ibu bapa dapat melihat tingkah laku anak-anak mereka menguasai sesuatu permainan mengikut perubah

buku skrap bergambar

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar semua. Alhamdulillah semoga semua gembira dan tak lupa “Selamat Hari Aidil Adha” kepada anda semua.

Apa perkara yang menarik hendak dikongsi bersama. Ok saya nak cerita sedikit mengenai aktiviti bersama si kecil anda. Apa aktiviti yang boleh dilakukan bersama-sama mereka? Ok aktiviti tersebut adalah membuat buku skrap bergambar.

Kategori umur:

Ia boleh dilakukan dari peringkat umur 4 hingga sekolah rendah. Walaubagaimanapun di sini saya lebih tumpukan kepada kanak-kanak pra-sekolah.

Cara-cara:

1. Untuk memudahkan anda, di sini saya memilih topik buku skrap iaitu “Bola”. Topik biar mudah dan tidak panjang. Cukup sekadar untuk memberi pemahaman kepada si kecil dan mudah untuk mereka membacanya.

2. Gunakan buku-buku yang tidak digunakan seperti buku nota atau diari yang tidak digunakan tetapi kosong. langkah ini dapat mengajar mereka sikap tidak membazir.

3. Gunakan kreativiti anda samada untuk melukis atau menggunting huruf dari majalah dan tampal diatas muka depan buku tersebut untuk dijadikan sebagai tajuk.

4. Jika anda pilih melukis, anda lukis perkataan bola di tempat lain dan minta anak anda salin tulisan yang anda tulis tersebut di muka depan buku itu. Tambahkan kreativiti anda seperti melukis dibahagian yang kosong dengan gambar bintang, bulan dan lain-lain. Anak anda pasti gembira meniru apa yang anda buat.

5. Tajuk “BOLA” itu boleh diwarnakan mengikut kreativiti anak anda. Jangan paksa mereka untuk mewarna dengan cantik tetapi anda hanya perlu meransang dan memuji sahaja tindakan mereka. Tindakan ini akan menghiburkan mereka dan membuatkan mereka ingin menguasai sepenuhnya aktiviti ini.

6. Sekiranya anda memilih untuk menggunting huruf dari majalah, sebagai peringkat permulaan, anda boleh membantu mereka dengan sama-sama mencari huruf-huruf B, O, L dan A dari majalah dan kemudian mengguntingkanya. Sekiranya mereka telah mahir menggunting anda boleh membenarkan mereka lakukan sendiri. Setelah itu anda bantu mereka untuk melekatkan huruf-huruf tersebut mengikut kreativiti anda sebagai permulaan. Untuk aktiviti akan datang biarkan mereka sendiri menyusun dan melekatkan huruf-huruf mengikut cara mereka.

7. Sekarang untuk mencari gambar-gambar berkaitan bola, anda bantu mereka mencari pelbagai gambar “BOLA” dalam majalah atau akhbar-akhbar lama.

8. Bantu mereka menggunting dan melekatkan gambar-gambar tersebut dalam buku skrap itu. Pilih satu gambar untuk satu mukasurat. Pilih gambar-gambar yang berlainan jenis, berwarna-warni dan saiz yang besar mengikut kesesuaian buku skrap.

9. Sebagai langkah permulaan, lakukan aktiviti ini semudah yang mungkin tetapi menarik. Untuk sesi-sesi yang seterusnya barulah anda tambahkan nilai-nilai kreativiti dalam membuat buku skrap yang lebih menarik.

Selamat mencuba. Pastikan anak anda terhibur dan anda mesti bersabar dengan kerenah

pelukan dan ciuman

Salam sejahtera;

“Merry Christmas” kepada penganut agama Kristian. Bertemu kembali dicatatan seterusnya.

Topik hari ini mengenai pelukan dan ciuman. Pelukan adalah satu perbuatan yang melambangkan penghargaan dan kasih sayang. Begitu juga dengan istilah ciuman. Bagi anak-anak kecil kedua-dua perbuatan ini amat disukai lebih-lebih lagi jika si pelakunya adalah ibu bapa mereka sendiri.

Apa yang berlaku apabila kita memeluk si kecil adalah ransangan dari belaian tangan si ibu atau si bapa akan sampai ke aliran minda yang positif lalu membalas reaksi yang sama melalui perasaan yang amat dalam iaitu kasih dan sayang. Si kecil akan merasai selamat dan bangga.

Tindakan positif ini sebenarnya amat simbolik. Ia memberi kesan kepada perubahan psikologi dan tingkah laku si anak. Sebab itulah sebagai ibu bapa, belaian seperti pelukan dan ciuman perlu dipraktiskan selalu kepada mereka tidak kira masa.

Pastikan resepi “bahagia si kecil” ini dijadikan amalan seharian untuk mereka. Lebih-lebih lagi bagi ibu bapa yang sibuk bekerja dan bila balik ambil anak di rumah pengasuh atau tadika, anak lansung tidak di sapa atau disambut. Kebanyakkan antara kita amat mengharapkan anak-anak memberi tumpuan serta menghargai orang dewasa, tetapi kita sebagai ibu bapa sering terlupa untuk berlaku adil kepada mereka. Jadi gunakan panduan resepi dibawah untuk dijadikan amalan dalam keluarga kita:

Panduan membuat resepi 5M “bahagia si kecil”

1. Memeluk dan cium semasa hendak pergi kerja
2. Memeluk dan cium semasa balik kerja atau semasa mengambil mereka dari rumah pengasuh
3. Memeluk dan cium semasa selepas solat isyak. Semoga ianya terus dipaktiskan apabila mereka sudah boleh solat berjemaah dengan kita.
4. Memeluk dan cium semasa mereka hendak tidur
5. Memeluk dan cium selepas anda selesai solat subuh. Tapak tangan yang masih suci dengan air sembahyang, usaplah kepala, cium dan beri pelukan sayang untuk si kecil. Anda juga boleh membisikkan ayat-ayat suci.

Selamat mencuba !

Bacalah anakku.....

Salam sejahtera dan assalamualaikum.

Agak lama juga saya tak menjenguk blog ni. Semoga anda semua diberkati ALLAH. Hari ni tak banyak nak dicoretkkan sebab senjak kebelakangan ni agak sibuk dengan kerja hakiki. Anyway untuk panduan dan tatapan semua, saya selitkan di sini 12 cara untuk lahirkan anak cemerlang;

1. Mula bacakan buku kepada anak sejak mereka kecil
2. Didik anak untuk turut bacakan buku kepada anda
3. Ajak anak sama-sama bercakap, menyanyi dan bermain
4. Didik anak untuk menulis cerita
5. Dari semasa ke semasa tambahkan koleksi buku milik keluarga anda
6. sekali-sekala, ajak seluruh ahli keluarga untuk mendengar cerita yang disampaikan oleh anak.
7. Ajak anak membantu anda mengemas ataupun memasak
8. Jadikan kawan pada anak supaya dia bebas berkongs cerita dan masalh yang dialamimya setap hari
9. Aturkan acara santai bersama setiap kali hujung minggu
10. Masukkan elemen-elemen pembelajaran dalam setiap aktiviti harian anda bersama anak agar dia tidak rasa belajar itu adalah sesuatu yang membosankan.
11. Walaupun anak anda masih kecil, jangan lupa untuk memberitahu dia tentang realti kehidupan
12. Kongsi artikel ataupun berita yang menarik di akhbar ataupun majalah dengan anak.

Ok itu saja untuk hari ini cuz tengah-tengah menaip pun ada bayak interupter kat luar ni. Bye see u later if i got time. Salam semua…