Thursday, December 2, 2010

Sesungguhnya Allah Maha Perancang Yang Hebat

Catatan ditulis tangan pada 29 November 2010.

Saya mengingatkan diri bahawa hari ini ada pelbagai perkara yang perlu dilakukan. Saya menjadikan catatan setiap perkara yang akan dibuat dalam satu buku catatan harian bersaiz kecil sebagai panduan. Saya menyarankan Hakim (anak sulung) supaya buat seperti yang saya lakukan. lalu dia mengambil satu buku catatan kecil yang saya beli di supermaket Keluargaku semalam (28 November 2010). Hakim mencatatkan beberapa perkara di dalam buku catatan tersebut. Salah satu catatan yang ditulis adalah

............"Doakan umi dan baba untuk pergi Mekah"

Ya Allah bergetar tali jantung saya ketika membaca tulisan itu. Syahdu....memang nak pergi sangat-sangat. ....Tunggu rezeki melimpah!!!!!

Tepat jarum jam di dinding 12.00pm, saya membawa semua anak-anak (4 orang aje) pergi ke Universiti Multimedia. Tujuannya adalah untuk memulangkan semula buku yang saya pinjam kepada staff Klinik Penawar. Dulu saya pernah bekerja di sini. Itu dulu la...Kemudian aku nak jumpa Puan Hanisah. Siapakah beliau ni?.

Sampai saja disana, saya tak berkesempatan untuk pergi ke Klinik Penawar jadi saya pesan pada Puan Hainsah saja. Boleh ye kak tolong sampaikan amanah ni.

Cerita pasal Puan Hanisah. Emm.. sesungguhnya Allah itu maha Mengetahui dan Perancang yang Hebat. Sebenarnya suatu hari saya terbaca majalah I islam. Majalah informasi kontemporari masa kini, dalam ruang tersebut ada memaparkan sebuah laman web iaitu emaskini.com. Saya pun macam berminat and search. Dari laman web itu saya terjumpa laman web jutawanemas.com. Pemilik site ni adalh bekas pekerja di MMU. Jadinya siapa saja yang saya jumpa staff MMu, saya akan tanya pasal beliau. Macam menarik je dengar pasal emas ni. Memang betul pun. Saya memang anti-emas dolu-dolu. Pernah amsuk zhulian pun sebab tertarik dan menarik pasal hal-hal tak perlu emas tulen. Itu dulu, lama-lama terfikir pula sebaliknya, betapa ramai orang-orang diluar sana telah kehilangan emas mereka sebab dah tukar produk kesihatan. Jadi macam mana tu esok lusa kalau terdesak kewangan? fikir sendiri la. Tanah dan emas aset kita tapi lama-lama dan secara psikologi dah jadi milik orang. Bila nak sedar tak tahula....

Ok berbalik pada Kak hanisah ni. Saya memang bercadang nak beli sekeping dinar. tapi tak tahu nak beli pada siapa. Kalau boleh nak senang berurusan prefer women to women. jadi saya call agen master PG Normaziah. Ditakdirkan dia tak dapt nak serve saya yang stay kat Melaka dan dia kat Seremban katanya la. lagi pun kocik benar nilai dia nak travel dengan belian sayakan...Tapi Allah tu Maha Mengetahui, dia ilhamkan saya untuk berborak pasal En Syukur jual emas dah jadi juatawan dengan seorang Kak Hanisah yang saya jumpa secara kebetulan di Klinik Saujana. Cerita-cerita punya pasal saya pun set masa untuk beli pada dia jela.

Dalam lubok hati saya tertanya-tanya tentang keajaiban ini. Saya dapat merasai yang pasti ada daya tarikan yang menjadi amalan Kak Hanisah ni dalam berbisnes. Sebab utama saya memang berhajat, kedua pada ketika itu saya bertanya bukan tahu yang dia menjual, dia berjumpa saya bukan dalam keadaan untuk menjual sesuatu dan semua itu berlaku atas kehendak Tuhan. Saya pun bercadang untuk merisik rahsia Kak Hanisah.

......"Kak, nak tanya sesuatu la. kak ada amalkan apa-apa petua ke untuk murah rezeki?" terpantul soalan dari mulut saya.

.......kak hanisah separa terperanjat tapi muka dia kool je. " Ha'ah. Ada, akak sekeluarga tiap-tiap malam baca sama-sama surah Waqiah dan Mulk. Lain akak ada amalkan selawat tiap-tiap hari. Selawat ada banyak untuk elak rumah dimasuk pencuri, kebakaran dan lain-lain. nanti kalau kita jumpa lagi akak bagi satu copy untuk awak". jelas nya panjang lebar.

Terasa gembira sangat hati saya ni. Mana taknya apa yang saya teka tu betul. Saya pun tengah berjinak-jinak mengamalkan petua-petua tersebut yang hampir sama seperti yang saya baca dalam blog Linncomel. Dalam blog tu Kak Lin tu paparkan petua murah rejeki iaitu:
  1. Selawat 100x setiap hari
  2. Baca Waqiah setiap malam sebelum tidur
  3. Puasa setiap hari isnin dan Khamis
Insyallah saya juga sedang berusaha dan beristiqamah dalam mengamalkan amalan tersebut. Semoga berjaya ummi....(anak saya jeritkan!...)

No comments: