Wednesday, October 13, 2010

Amalan membaca Mathurat

Assalamualaikum,

Lama rasanya tak menjenguk blog. Dah basi pun coretan-coretan saya. Saya nak sembang sedikit tentang amalan membaca mathurat. Saya mencekalkan hati untuk menjadikan ia sebagai satu amalan wajib setiap hari. Susah sebenarnya nak komit untuk membacanya setiap hari, walupun sebenarnya membaca mathurat ni tersangat lah sekejap lebih kurang 5-7 minit. hanya untuk itu saya perlu sedar dengan jelas bahawa membacanya terdapat banyak faedah antaranya adalah ketenagan, kelapangan, kerahmatan dan dilapangakan rezeki serta dipermudahkan urusan dunia dan akhirat. Saya kenal buku kecil mathurat ini semasa saya diperingkat sekolah menengah iaitu di sekolah sharifah rodziah telok emas melaka. Masa itu setiap hari setiap subuh dan asar wajib membaca mathurat. masa tu membacanya sebagai rutin tetapi terpaksa. Tapi kali ini saya memaksa diri untuk membaca dengan rela hati. Cuma perlukan istiqamah dan komitmen serta iman yang teguh agar sentiasa membacanya. Sebenarnya ia juga sebagai latihan supaya boleh beristiqamah dengan perkara rutin harian yang lain contohnya masa yang diluangakan bersama anak2. maklumlah saya berkerja, tiada pembantu rumah dengan anak2 kecil 4 orang jadi macam2 idea untuk sama buat aktivti belajar dengan mereka selalu gagal terlaksana sebab x komit. Fikir saja tapi x buat. inilah masalah dalaman yang sering membiak dalam diri sy iaitu x istiqamah. Sebab itulah yg paling ringkas saya perlu amalkan mathurat sebab nak dapatkan sifat yang mahmuddah tu. bak kata Dr HM Tuah, dia kata cuba amalkan mathurat selama 21 hari sebagai satu cara untuk istiqamah. Selain membaca mathurat boleh juga baca Al-quran, cuma sy menetapkan membaca mathurat sebab bukunya nipis, kecil ayatnya pendek dan senang dibaca kat tempat kerja. Cuba juga untuk baca Al-Quran setiap hari, jadi untuk ke arah itu perlu amalkan yang hati saya rasa senang, ringan untuk buat dulu.Jom baca Mathurat!

No comments: