Friday, March 20, 2009

Manusia Cenderung Untuk Memiliki dan Bersaing

Kesejahteraan dari Mu dan milik Mu. Semoga kita diberkati Ilahi.

Dikesempatan yang ada, diberi masa dan ilmu, semoga ianya memberi manfaat jika kita pandai mengambil manfaat darinya.

Dari segi psikologi, manusia mempunyai daya pemilikan yang tinggi. Bukan saja terhadap hal-hal peribadi seperti ingin disayangi, dibelai, juga hal-hal lain seperti perkahwinan, anak, kekayaan, ilmu, pekerjaan, kewangan dan kemasyhuran.

Pemilikan ini adalah salah satu motivasi jasmani dan rohani (an-nafsiyyah wa ar-ruhiyyah). Manusia melalui proses keinginan ini untuk mencapai keselesaan dalam hidup. Namun begitu kecenderungan ini kadang-kadang melampaui batas menyebabkan manusia hilang pedoman sehingga berlakunya kes-kes seperti membunuh kerana cemburu, menzalimi hak sesama manusia, merebut pangkat dengan wang. Keinginan yang mendalam yang cenderung kepada kerosakkan atau bencana ini dipanggil delusion disorder

Dalam proses untuk memiliki, manusia sering bersaing. Persaingan yang wajar dan positif tidak menjadi satu hal. Ia digalakkan dan jelas dari Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar berada dalam kenikmatan yang besar (syurga), mereka (duduk) di atas dipan-dipan sambil memandang. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup mereka yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni yang dilak(tempatnya), laknya adalah kasturi dan untuk yang demikian itu hendaknya orang-orang berlumba-lumba"

Mengikut psikologi yang dibentangkan oleh Rasulullah SAW, persaingan duniawi yang dianjurkan adalah yang mendekatkan diri demi untk mendapat keredhaan Allah SWT. Seperti yang diterangkan melalui hadithnya iaitu:

Dari Yazid bin al-Akhnas RA mengatakan, Rasulullah SAW pernah bersabda iaitu:
" janganlah di antara kalian berlumba-lumba kecuali dalam dua hal. Pertama, orang yang diberikan al-Quran oleh Allah SWT, kemudian orang itu menjalankan dan mengikuti isi kandungan al-Quran siang dan malam. lalu orang itu mengatakan bahawa jika Allah SWT memberiku seperti apa yang telah diberikan kepada si fulan itu, maka saya akan menjalankan seperti apa yang telah diijalankannya. Kedua, orang yang diberikan oleh Allah SWT harta kekayaaannya. Orang itu mengatakan bahawa jika Allah SWT memberiku seperti apa yang telah diberikan kepada si fulan itu, maka saya akan bersedekah dengan harta itu"
Dari kitab yang Agung kita boleh belajar tentang fitrah manusia. Manusia wajar mempunyai sikap untuk memiliki dalam hal keduniaan. Ilmu yang diajar dari Al-Quran dan hadis adalah ilmu terawal tentang psikologi manusia berbanding psikologi barat.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
" Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini , iaitu wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga)."

No comments: