Monday, March 2, 2009

Bila Hati dan Lidah Sama-sama Berbicara


Salam sejahtera, kesejahteraan datang dari Tuhan sesungguhnya Dia Maha sejahtera.
Hari berganti hari, cuaca di langit saling berganti. Minggu lalu terik, terang dan panas menyegit, minggu ini langit mendung, hujan berderai membasah bumi dan angin embun sejuk sekali.
Kalau diikut dengan ragam cuaca yang sering berubah-ubah, emosi juga sering tak keruan alamat iman di dada juga tidak tetap arah haluan. Minta semoga Tuhan mendengar setiap titipan doa yg dipersembahkan agar iman tidak dibolak-balik.

Semalam, Isnin seperti biasa aku akan terus dgn tugasan harian yg tak pernah habis. Pada firasatku tugasan ini takkan habis sampai ajalnya tiba. Aku juga bermohon semoga setiap tugasan dan tanggungjawab ini mendapat balasan pahala. Apa lagi yang aku inginkan selain dari keberkatan dan pahala dlm membantu insan diluar sana menerima kesihatan yang baik dan sejahtera. Walaupun aku yakin sekali penyembuhan bukan dari aku, namun wadahnya Allah tujukan melalui aku. Teringat kata2 seorang lelaki tua dlm lingkungan 50-an yang aku kira boleh dipanggil dgn gelaran 'pakcik'. Dia bersuara tanpa aku pinta ketika memberi suntikan IM di bahunya " Kalau pergi klinik orang bangsa lain, belum tentu baik sebab diaorang tak baca Bismillah". Begitulah pendapatnya, sambil hatiku tersenyum memahami. Mudahan dengan keikhlasan kata-katanya itu, Tuhan akan membantu menyembuhkan beliau.

Pujian dan penghargaan bukanlah suatu hal. Aku pernah juga dimaki dan dicaci lantaran kekhilafan perbuatan orang lain, caci-maki menyinggah kpd aku. Itulah manusai yg berhati keras. Keras bukan kerana berpegang teguh pd Agama Allah, tapi keras kerana meletakkan nafsu lebih tinggi dari akal lantas hati menjadi bebal dan buta. Syukur ketika itu aku dlm kewarasan yg suam-suam normal. Kalau diikutkan ragam yg sama, mahunya kami bercakaran kata-kata. Sesungguhnya Syaitan memang suka menyibuk waktu ini. Hasutan memang sudah menjadi darah dagingnya. Itulah janji dia pada Tuhan, menyesatkan Anakcucu Nabi Adam.

Amarah bukan jawapan utk permasalahan yg ditimbulkan. Kewarasan akal perlu dijunjung dlm segala urusan. Mengapa perlu meletakkan akal di bawah. Sedangkan telah dikisahkan dalam sebuah hadith iaitu:

"Sesungguhnya Allah menciptakan untuk malaikat akal tanpa hawa nafsu, menciptakan untuk haiwan hawa nafsu tanpa akal, dan menciptakan untuk manusia keduanya akal dan hawa nafsu. Maka, barangsiapa akalnya mengalahkan hawa nafsu, maka dia lebih baik daripada malaikat, barangsiapa hawa nafsunya mengalahkan akal, maka dia lebih rendah daripada haiwan"
Jadi, kenapa perlu bangga dgn kemenangan yg diperolehi hasil dari pertelingkan dan kemarahan. Mahukah kita menjadi seperti penyabung ayam, yg begitu taksub dan sombong bila berjaya mematikan ayam sabungan lawannya. Apa yg kita dapat hanyalah dosa bukan pahala.
Sebentar tadi aku berbual dengan seorang lelaki Cina. Tangannya terkena drill. Jadi dalam perbualan kami, aku terpegun kerana walau dlm kesakitan, dia sangat berbudi bahasa. Apabila aku memaklumi hal itu kepadanya, dia tersenyum dan menidakkan kata-kata aku. Katanya " saya tidak fasih berbahasa Melayu". Lantas aku membalas pandanganya " Bukan masalah bahasa yg saya maksudkan tetapi cara awak bertutur sangat baik dan sopan". Dia tersenyum seakan mewajarkan kata-kataku.
Lidah itu lebih tajam daripada pedang. Bicara nasihat atau hasutan boleh menikam hati sesorang utk berubah menjadi lebih baik atau lebih jahat, lebih berakal atau lebih dungu. Sesunguhnya daripada hadis yg diriwayatkan oleh Baihaqi iaitu;
"Amal yg paling disukai Allah ialah memelihara kata-kata yg diucapkan"
Manakala itu lidah yg melontar kata-kata perlu lahir dari hati yg ikhlas dan lembut kerana Saidina Ali bin Abu Talib pernah berkata,
" Sesungguhnya Allah mempunyai bejana di muka bumi dan ia adalah dalam bentuk hati-hati manusia. Hati yang paling dikasihi ALLAH ialah hati yang paling lembut, yang paling suci dan yang paling keras. Maksud yang paling keras ialah yang paling keras berpegang teguh pada agama Allah. Maksud yang paling suci ialah yang paling suci daripada sudut keyakinan dan maksud yang paling lembut ialah yang paling berlemah lembut kepada sahabat dan taulan."

No comments: