Friday, February 20, 2009

Bicara tentang Tunggu Teduh Dulu


Buku hasil nukilan Faisal Tehrani memang mengagumkan saya. Bahasa yang digunakan sungguh puitis dan pelbagai. Saya belajar banyak perkatan baru seperti gontai, rasis, sejeda, pongah, cekatan dan banyak lagi. Maklumlah baru nak mengenal bahasa sastera.
Mengenai kisah cinta bersegi-segi di kebun papaya, ia digarap dengan baik tetapi agak memenatkan untuk menanti pilihan hati Salsabilah. Salsabilah Fahim, wanita yg sederhana lawa (pada gambaran saya), mungkin mempunyai aura tersendiri yg menyebabkan ramai lelaki tertawan dengan peribadinya. Dia seperti wanita lain, agak tegas, suka menyepi, tidak suka berkongsi, sensitif dan mudah tertekan walaupun dia banyak bersabar. Sabar Salsabilah datang dari kekuatannya pada pergantungan dengan Allah. Sebab setiap kali dia mengalami tekanan, dia akan berhirbenasi dan bermunasabah dirinya kepada Allah.

Salsabilah berjaya kerana dia mempunyai peluang dan ruang. Pasti juga bonus yg diperolehi ini datang dari doa yg tidak putus-putus dipanjatkan kepada Ilahi. Peluang dan ruang itu adalah; Teh Sofia dan ayahnya, Lam, Kamil, Sazli, Dendy dan pekerja-pekerjanya. Mereka digambarkan dengan suasana yg hampir 100% positive menyokong impian Salsabilah. Walaupun di depani pelbagai dugaan dan cabaran mereka bekerja sebagai sebuah keluarga di bawah Teduh Dulu. Mereka begitu teguh.Nilai persahabatan yang tinggi bagai pembawa kasturi dan nilai pergantungan yang Esa amat dekat dan terpaut. Pilihan cinta manusia tidak perlu dicari. Ianya sudah ditentukan Tuhan. Walaupun pertemuan itu jelas dan ada tetapi jodoh tidak tertulis untuk mereka. Salsabilah benar-benar mengharap dorongan dari yang Esa lantas ingin benar mencari nokhtah cinta manusiawi di hadapan Kaabah. Cinta Kaabah di Tanah Haram begitu mulus.

Novel Islamik ini perlu dibaca bagi membongkar ketauhidan kita kepada ALLAH. Banyak ayat-ayat yang dipinjam dari hadis dan Firman ALLAH di dalam buku ini .Secara tidak lansung kita perolehi kebaikan dan fahaman secara penceritaan

No comments: